Co pomáhá proti poporodní depresi?

Co pomáhá proti poporodní depresi? 1

Mnoho matek postihne poporodní deprese. Je důležité, co možná nejrychleji vyhledat pomoc a toto onemocnění léčit.

Asi každá desátá žena trpí v prvním roce po porodu postpartální depresí (PPD). Oproti poporodnímu „Baby Blues“ – poklesu nálady, ke kterému dochází v prvním týdnu po porodu, a který zase po několika dnech přejde – je poporodní deprese závažným onemocněním, které trvá delší dobu a lze jej zvládnout pouze s odbornou pomocí.

Nepodceňujte symptomy

Poporodní deprese se vyznačuji určitými příznaky, které by neměly být přehlíženy. Pokud si všimnete, že trvale trpíte některým z těchto symptomů, v každém případě si o tom promluvte se svým lékařem. Častými příznaky poporodní deprese jsou:

  • únava a vyčerpání
  • smutek a plačtivost
  • pocity viny
  • pocit vnitřní prázdnoty
  • pochybnost, zda jste dobrou matkou
  • ztráta chuti k jídlu
  • poruchy spánku
  • poruchy soustředění
  • strach a obavy o vlastní zdraví a zdraví dítěte
  • panické ataky
  • myšlenky na to, že ublížíte dítěti nebo sama sobě

Pozor: Deprese se může projevit již u kojenců. V rámci výzkumů byla u miminek depresivních matek zjištěna zvýšená hladina stresových hormonů v krvi.

Léčba a terapie

U poporodní deprese je velmi důležitá pomoc psychologa. Toto onemocnění se léčí většinou pomocí psychoterapie nebo sociální terapie. Objasnění skutečnosti, že se jedná o nemoc, může matkám dodat odvahu: Víra, že mohou toto těžké období překonat, jim dává novou naději. U závažných případů je poporodní deprese navíc léčena podáváním léků, takzvaných antidepresiv.

Vyčerpaná maminka

Vyčerpaná maminka

Opatření za účelem prevence

Abyste předešly rozvoji poporodní deprese, můžete něco udělat i samy:

  • Přijměte pomoc: Členové rodiny a přátelé mohou být zapojeni již od začátku a pomoci tak s péčí o miminko. Je důležité, aby vám během všedního dne vždy někdo pomohl a měla jste čas zvyknout si na novou situaci s miminkem.
  • Scházejte se s matkami: Vyměňujte si poznatky s jinými matkami a přidejte se ke kroužku v mateřském centru nebo podobné skupince, abyste se s vaším miminkem doma necítila osamělá. Mluvte o svých problémech!
  • Mějte dostatek klidu a spánku: Nedostatek spánku může příznaky poporodní deprese zesílit. Měla byste tedy spát co možná nejvíce a dopřát si dostatek klidu.
  • Vyhledejte pomoc: Jakmile z vás zpozorujete první příznak poporodní deprese, měla byste navštívit lékaře. Čím rychleji vyhledáte odbornou pomoc, tím dříve vám bude potřebná pomoc poskytnuta.
Sdílejte
  1. Zinek v těhotenství – důležité minerály | Happy Baby

    […] navazují vztah se svým narozeným děťátkem. Nedostatek zinku může být také příčinou poporodní deprese. Právě proto se při poporodní depresi doporučuje podávat zinek a vitamíny řady […]

Zapomenuté heslo

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě