Těhotenství a inkontinence – problém, o kterém se nemluví

Milé maminky, těhotenství by mělo být radostné období. Čekání na nového člena rodiny a s tím spojené plánování je vzrušující nebo dokonce opojné. Rád bych se ovšem v tomto článku zmínil  o té méně pohodlné stránce rostoucího plodu uvnitř vašeho těla. Děťátko například nenechá vaše vnitřní orgány, aby mu bránily v růstu. „To všechno“ musí jednoduše z cesty. Také nebere vůbec ohled na váš močový měchýř, takže potřebu jít na toaletu budete pociťovat mnohem častěji. Zároveň navíc nosíte větší hmotnost, a to může způsobovat tlak na svaly vašeho pánevního dna, vazy a močový měchýř. Během těhotenství se uvolňují hormony, které ovlivňují tkáně a svaly v těle, a s tím, jak plod roste, jim umožňují se rozpínat. Svaly pánevního dna jsou v tomto období měkčí a povolnější, aby usnadnily porod děťátka. Pro svaly a vazy pak může být obtížnější udržet orgány uvnitř pánve na svém místě.

  • Zjišťujete, že na každém novém místě hned hledáte nejbližší toalety? Máte téměř neustále pocit, že potřebujete jít na toaletu – i když jste se odtud právě vrátila? Vstáváte několikrát v noci, abyste si došla na toaletu?
  • Přestáváte se smát, protože u vás dochází k samovolnému úniku moči? Zažíváte při kašlání, kýchání, skákání nebo zvedání těžkých předmětů únik moči? Znamená to, že máte co do činění se stresovou inkontinencí, která je nejběžnějším typem inkontinence u žen.

Toto jsou dva hlavní typy inkontinence –hyperaktivní močový měchýř (OAB – overactive bladder), provázený někdy únikem moči a pak hovoříme o urgentní inkontinenci v případě prvním a v případě druhém jde o stresovou inkontinenci. Ta nemá nic do činění s psychickým stresem, jak si někdy ženy myslí, ale je způsobena uvolněním pánevního dna. Dokonce se mohou vyskytnout oba typy najednou a potom se jedná o smíšenou inkontinenci.

Nestyďte se hovořit o svém problému s udržením moči, sdělte ho svému ošetřujícímu gynekologovi či porodní asistentce. Napadly mě otázky, které je rozumné svému lékaři položit:

  • Je normální, že mi unikne moč a že chodím tak často močit, skoro s každou kapkou?
  • Jaké jsou příčiny mých potíží?
  • Jaké testy potřebuji?
  • Je ochablost močového měchýře dočasná?
  • Jaká je k dispozici léčba?
  • Má léčba nějaké vedlejší účinky?
  • Jaké změny životního stylu pomohou omezit riziko úniků?
  • Mám začít s posilováním svalů pánevního dna?

A oni se budou ptát právě na symptomy, které jednotlivé typy inkontinence odlišují a o kterých jsem se již zmínil, tak se nestyďte, hlavní je se svěřit.

Potíže, které se v těhotenství vyskytují v souvislosti s dolními močovými cestami (močovým měchýřem, močovou trubicí a pánevním dnem) můžu popsat takto:

  • symptomy hyperaktivního močového měchýře, ty ale mohou být „normálním“ projevem těhotenství. Jak jsem již napsal, i močový měchýř je utlačován rostoucím miminkem.
  • Stresová inkontinence – bohužel je její vznik v prvním těhotenství dispozičním faktorem pro stresovou inkontinenci v pozdějším věku, myslete na to při svém cvičení,
  • Obtížné močení – útlakem močové trubice dochází ke zmenšení proudu moči a pocitu nedostatečného vyprázdnění močového měchýře a o to častěji je nutné chodit na toaletu, což simuluje hyperaktivní močový měchýř,
  • Infekce dolní močových cest – vzniká zpomalením proudu moči, nedostatečným vyprázdněním díky změně tlakových poměrů. Častější je tzv. asymptomatická bakteriurie – přítomnost bakterií v moči bez příznaků infekce. Vyskytne-li se vícekrát, je nutné podávat antibiotika, povolená v těhotenství.

Jak tedy „bojovat“ proti inkontinenci a hyperaktivnímu měchýři? Jak už jsem zmínil, za mnoho symptomů může těhotenství samo o sobě a je jisté, že po těhotenství vymizí. Přesto bych rád zdůraznil některé rady, které mohou zlepšit kvalitu života těhotných žen se symptomy hyperaktivního močového měchýře:

  • pijte méně, než jste zvyklá, mějte ale na paměti, že je rozumné dodat tělu alespoň 1,5 – 2 litry tekutin, nejlépe v pravidelných intervalech,
  • vyhněte se kávě, černému čaji a energetickým nápojům, neboť všechny tyto nápoje mohou močový měchýř dráždit,
  • Choďte močit v pravidelných intervalech, „naučte“ močový měchýř chvíli vydržet nucení

Samotnou kapitolou je cvičení pánevního dna

Mnoho žen, které v souvislosti s těhotenstvím trpí inkontinenci, zjistí, že Kegelovy cviky jim mohou výrazně pomoci. Ke stresové inkontinenci u žen dochází při oslabení svalů pánevního dna, které podporují močový měchýř. Když se smějeme, skáčeme, kašleme nebo zvedáme něco těžkého, zvyšuje to tlak na močový měchýř a svaly pánevního dna nejsou schopné udržet všechnu moč uvnitř. Obvykle unikají jen malá množství moči. Prováděním Kegelových cviků můžete trénovat svaly svého pánevního dna, aby úniky lépe zadržovaly.

Nejúčinnější cvičení

Věděla jste, že pouhých pět minut cvičení pánevního dna denně může významně omezit inkontinenci – nebo ji dokonce úplně eliminovat? Jakmile se mu dostanete na kloub, můžete je provádět kdekoliv a kdykoliv. A nikdy není pozdě začít.

Cvičení svalů pánevního dna krok za krokem:

Začněte cvičení provádět vleže. Poloha vleže usnadňuje efektivní svírání.

  • Abyste svaly izolovala, začněte svírat svalstvo v okolí konečníku. Poté pokračujte svíráním svalů v okolí pochvy a močové trubice. Pokračujte ve svírání tak, jako kdybyste něco držela v pochvě. Hýžďové a stehenní svaly byste měla mít uvolněné. Svaly vždy na dvě vteřiny sevřete a poté na dvě vteřiny uvolněte. Opakujte tolikrát, kolikrát můžete.
  • Silová svírání. Sevřete svaly pánevního dna, co nejvíce to jde. Držte pět vteřin. Na pět vteřin uvolněte. Opakujte 5–10krát.
  • Vytrvalostní svírání. Sevřete střední silou na co nejdelší dobu. Zkuste udržet sevření 60 vteřin. Toto cvičení provádějte pokaždé, když dokončíte silová svírání.
  • Rychlá svírání. Svírejte co nejsilněji, jak to jen jde, vydržte dvě vteřiny. Poté na dvě vteřiny uvolněte. Toto cvičení provádějte 5–10krát denně – a vždy, když budete mít pocit na kýchání nebo kašlání nebo se budete chtít smát.

Posilujte pánevní dno v těhotenství i pro snazší porod. V pozdějším věku se vám za vaši aktivitu tělo odvděčí také nižším rizikem vzniku inkontinence.

Abyste mohla porodit přirozenou cestou, musíte umět pánevní dno také efektivně uvolnit, aby nedošlo k poranění, které později může vyvolat další problémy (pokles pánevních orgánů, přetrvávání inkontinence a jiné). Proto jsou tak důležité cviky na pánevní dno před porodem a samozřejmě i po něm.

Aniball na pánevní dno

Některé ženy používají aniball na pánevní dno. Je to zdravotnický prostředek, který můžete používat od ukončeného 36. týdne těhotenství. Na cvičení s tímto balonkem potřebujete asi dvacet minut. Je to ale velmi individuální záležitost a měla byste si její použití nechat schválit svým gynekologem. Na začátku cvičení zaujměte polohu, která vám nejvíce vyhovuje a pak už se řiďte pokyny ke cvičení.

Shrnutí zásad ke zlepšení kontinence:

  • Pravidelný příjem tekutin a pravidelné močení
  • Vyhýbat se močopudným tekutinám a potravinám
  • Pravidelně cvičit pánevní dno, nejlépe denně

A co říci závěrem?

Těhotenství je natolik specifická situace pro tělo ženy, a to včetně její malé pánve a dolních močových cest, že změny, které nastávají v této oblasti mohou pouze imitovat příznaky inkontinence a hyperaktivního močového měchýře. Nemusíte se tedy obávat, že problémy s močením vám navždy zůstanou.

Článek pro vás vytvořil:

MUDr. Lukáš Horčička

GONA spol. s r.o., Gynekologicko-porodnická praxe/Urogynekologická praxe, Národní 25, Praha 1

horcic.luk@volny.cz

www.gona.in

Fcb GONA (@NZZGona)

IG @NZZ_GONA
Sdílejte

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě