Těhotenství a váha

Těhotná žena

Pro většinu nastávajících maminek je otázka váhy a hmotnostního přírůstku během těhotenství poměrně zásadním tématem. Tím spíš, pokud se jedná o maminky, které byly před otěhotněním zvyklé cvičit a udržovat si svou postavu.

Jak to tedy s váhou v období gravidity je? Kolik by žena měla ideálně přibrat?

Vše závisí na mnoha okolnostech – na tom, zda žena trpí těhotenskými nevolnostmi, jaká je její míra stresu v daném období, jakou hmotnost a BMI měla před otěhotněním apod. Svou roli zde hraje také genetika, rychlost metabolismu a samozřejmě i způsob stravování.

Ovšem ne vždy platí, že pokud se nastávající maminka stravuje zdravě a dbá o svůj jídelníček, bude její váhový přírůstek optimální. Z praxe znám spoustu maminek, které dodržovaly zdravou životosprávu, a přesto se u nich ručička váhy přehoupla přes 20 kilogramů.  A stejně tak znám maminky, které nepřibraly skoro nic, a přitom se v jídle nijak neomezovaly.

Podobné je to se shazováním poporodních kilogramů. Některá žena odchází z porodnice a je prakticky na svojí váze, jiné maminky rychle shodí díky kojení a některých se nadbytečné kilogramy drží „zuby nehty“.

Je také třeba počítat s tím, že každé další těhotenství může probíhat odlišně. Pokud např. maminka s prvním miminkem nabrala jen trochu, neznamená to, že příště se nemůže se svou hmotností vyšplhat mnohem výš a mít problémy se shazováním poporodních kilogramů.

Každopádně, ať tak nebo tak, není důvod k panice. Vždy se s tím dá něco dělat. Ovšem je třeba pamatovat na to, že veškeré úpravy váhy, diety a hubnutí jsou vysloveně NEVHODNÉ A NEŽÁDOUCÍ V OBDOBÍ TĚHOTENSTVÍ A KOJENÍ. Mohou totiž ohrozit miminko a jeho zdravý vývoj.

A i když, jak už jsem několikrát zmiňovala, je těhotenství a váhový přírůstek věcí velmi individuální, existují určitá odborná doporučení. Obecně se uvádí, že žena by měla při zdravém průběhu těhotenství přibrat okolo 12- 15 kilogramů – přičemž váha plodu by měla být okolo 3,5 – 4 kg. Zbývající kilogramy jsou pak rozloženy následovně –  placenta váží přibližně 750 gramů, plodová voda 1 kg, a stejně tak i děloha. Prsa zvětšují svůj objem a také těžknou – a to o 0,5 až 1 kg. Váha krve činí cca 1,5- 2 kg, podobné je množství tělních tekutin a podkožní tuk se zvyšuje o 2 až 5,5 kg.

Kolik by žena měla přibrat v jednotlivých trimestrech?

Zatím jsme si povídali o celkovém váhovém přírůstku v těhotenství. Nyní se zaměříme na jednotlivé trimestry.  Tady je kromě jiného třeba sledovat, jak rovnoměrně váha narůstá. Pokud by hmotnost náhle začala prudce stoupat nebo naopak klesat dolů (zejména ve druhém a třetím trimestru), je třeba to konzultovat s ošetřujícím lékařem.  Může to totiž poukazovat na různé zdravotní problémy matky či plodu (cukrovka, preeklapsie, špatné prospívání miminka v děloze apod.).

Jinak co se týká  PRVNÍHO TRIMESTRU, tak zde často maminky nepřiberou vůbec nic, některé dokonce ještě díky těhotenským nevolnostem a trávícím obtížím zhubnou. Vliv na hmotnostní přírůstek má v tomto období také to, v jaké kondici byla maminka před otěhotněním a zda cvičila.  A tady pozor – z vlastní zkušenosti vím, že pokud se jedná o maminky sportovkyně – fitnessky s nižším množství podkožního tuku, jejich váha může v úvodu těhotenství růst naopak poměrně rychle díky tomu, že tělo si začne vytvářet potřebné tukové zásoby, které se pak využijí při kojení. Obecně se ale udává, že váhový přírůstek by měl být max. 2 kilogramy.

Těhotenství a váha 1

Strava v těhotenství by měla být kvalitní a vyvážená

Ve DRUHÉM TRIMESTRU většinou těhotenské nevolnosti i chutě ustupují a organismus si postupně na novou situaci přivyká. V tomto období je již žena schopná poměrně dobře dodržovat zdravě sestavený jídelníček. Váhový přírůstek na konci 6. měsíce by neměl překročit 8 kilogramů.

V ZÁVĚREČNÉM TRIMESTRU by měla pak váha stoupnout o další 4 až 7 kg. Není výjimkou, že hmotnost v tomto období občas stagnuje. Anebo naopak maminky, u kterých byl váhový přírůstek dosud poměrně malý, začnou velmi rychle přibírat.

Pro lepší představu naleznete optimální váhu v níže uvedené tabulce, která vychází z oficiálního  gravidogramu uvedeného v těhotenské průkazce.

Týden         spodní limit     ideální váha         horní limit
9.týden         +0                    +0                    +1,5

10. týden      +0                    +0                    +2

11. týden      +0                    +0,3                 +2,5

12. týden      +0                    +0,5                 +3

13. týden      +0                    +0,7                 +3,7

14. týden      +0                    +1                    +4,2

15. týden      +0                    +1,2                 +4,7

16. týden      +0                    +1,4                 +5

17. týden      +0                    +1,8                 +5,4

18. týden      +0                    +2                    +5,9

19.týden       +0                    +2,5                 +6,3

20.týden       +0                    +3                    +6,9

21. týden      +0                    +3,5                 +7,2

22. týden      +0,5                 +4                    +7,8

23. týden      +1,2                 +4,5                 +8,2

24. týden      +1,8                 +5                    +8,6

25.týden       +2,1                 +5,4                 +9,2

26.týden       +2,5                 +5,9                 +9,7

27. týden      +2,9                 +6,3                 +10,4

28.týden       +3,2                 +6,8                 +11,2

29.týden       +3,6                 +7,3                 +12

30.týden       +4                    +7,8                 +12,7

31. týden      +4,7                 +8,1                 +13,4

32.týden       +5,2                 +8,6                 +14,1

33. týden      +5,6                 +9,1                 +14,7

34.týden       +6                    +9,5                 +15,4

35.týden       +6,4                 +10                  +16

36.týden       +6,8                 +10,5               +16,7

37.týden       +7,2                 +10,9               +17,2

38.týden       +7,6                 +11,2               +17,7

39. týden      +8                    +11,6               +18,1

40. týden      +8,3                 +11,9               +18,6

41. týden      +8,6                 +12,2               +19

42. týden      +8,7                 +12,4               +19,4

(data uvedená v této tabulce platí pro maminku čekající jedno dítě)

Hmotnost versus BMI

Při sledování hmotnosti nastávající maminky je ovšem také třeba zohlednit její výchozí váhu. V tomto případě odborníci vychází z tabulek BMI. Pokud je před otěhotněním nebo v jeho úvodu BMI dané ženy nízké, nemusí mít obavy a může si dovolit přibrat i 20 kilogramům bez obav, že by to mělo na miminko, popř. na ní samotnou, negativní vliv. Jsou-li totiž maminky příliš hubené, mohou mít problémy s udržením těhotenství nebo může dojít k předčasnému porodu. Naopak bude-li se jednat o maminku, která trpí nadváhou až obezitou (BMI okolo 30), její váhový přírůstek by neměl překročit 9 kilogramů. Obecně lez říci, že nastávající maminky s nadváhou nebo obezitou jsou mnohem více ohroženy komplikacemi, jako jsou vysoký krevní tlak, preeklampsie, těhotenská cukrovka apod.

Na přesné hodnoty BMI vztažené k nárůstu hmotnosti během gravidity se můžete podívat v tabulce, kterou vydal Ústav pro lékařství Národní akademie věd USA. Někdo možná bude namítat, že dané údaje se týkají americké populace, ale vzhledem k tomu, že i u nás narůstá počet lidí s nadváhou a obezitou, dají se tato data poměrně dobře aplikovat i u nás.

Průběh přibírání v 1-3. trimestru dle BMI

BMI před otěhotněním Kategorie Doporučený přírůstek váhy v těhotenství Doporučený týdenní přírůstek váhy ve 2.a 3. trimestru
<18,5 Podváha 12,5-18,0 0,5
18,5 – 24,9 Normální váha 11,5-16,0 0,4
25 – 29,9 Nadváha 7,0-11,5 0,3
≥30 Obezita 5,0-9,0 0,2

(data uvedená v této tabulce platí pro maminku čekající jedno dítě)

Vlčí hlad, chutě na sladké nebo neobvyklé chutě – co s tím?

Dosud jsme si povídali o váze jako takové. Možná by teď bylo na místě uvést i nějaké praktické rady pro nastávající maminky, které se objevují v souvislosti s hmotností. Mezi nejčastější dotazy patří:

Co mám dělat, když mě trápí záchvaty vlčího hladu?
Co dělat, když mám neobvyklé chutě?
Mám neodolatelnou chuť na něco sladkého, co s tím?

Je potřeba vycházet z toho, že první trimestr bývá u nastávajících maminek opravdu nevyzpytatelný  – od úplného nechutenství a těhotenských nevolností, přes chutě na neobvyklé potraviny (velmi známé jsou např. chutě na kyselé okurky) až po nezřízenou chuť na sladké. V tomto období ženou navíc doslova „cloumají hormony“, a tak je pro ni poměrně náročné udržet své chutě na uzdě a stravovat se zcela podle zásad zdravé výživy. Je dobré, pokud je žena předem na danou situaci připravená a nebere jí příliš osobně. Jak už bylo uvedeno výše, hormony se časem stabilizují, a stejně tak i trávicí obtíže a různé chutě se postupně upraví.

Od druhého trimestru už si tak žena může poměrně dobře své stravovací zvyklosti upravit s ohledem na své zvyšující se nároky a nároky miminka. Důležitá je v tomto období zejména pestrost a pravidelnost. Díky tomu, že nastávající maminka bude jíst častěji a v menších porcích, předejde nebo omezí obtíže spojené s pálením žáhya navíc jinebudou trápit návaly vlčího hladu. Ty bývají často spojené s vyšším příjmem jednoduchých sacharidů nebo potravin s vysokým glykemickém indexem. Po jejich konzumaci dochází k vyplavení velkého množství inzulinu a následně k výraznému poklesu hladiny krevního cukru, což může způsobit pocity nevolnosti a tzv. vlčího hladu.

Co tedy jíst, čemu se naopak vyhnout, o kolik navýšit kalorický příjem? To vše a mnohem více si řekneme v příštím článku.

Mgr. Lea Vršecká
osobní trenérka a výživová poradkyně
instruktorka psychomotorického vývoje

Těhotenství a váha 2Těhotenství a váha 3
Sdílejte
Orbico - teploměr a nosní odsávačkaOrbico - teploměr a nosní odsávačkareklama

Zapomenuté heslo

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě