Těhotenství a inkontinence

Těhotná žena držící se za břicho

Milé maminky, těhotenství by mělo být radostné období. Čekání na nového člena rodiny a s tím spojené plánování je vzrušující nebo dokonce opojné. Rád bych se ovšem v tomto článku zmínil o té méně pohodlné stránce rostoucího plodu uvnitř vašeho těla a tou je inkontinence, která k těhotenství patří…

Děťátko nenechá vaše vnitřní orgány, aby mu bránily v růstu. „To všechno“ musí jednoduše z cesty. Také nebere vůbec ohled na váš močový měchýř, takže potřebu jít na toaletu budete pociťovat mnohem častěji. Zároveň navíc nosíte větší hmotnost, a to může způsobovat tlak na svaly vašeho pánevního dna, vazy a močový měchýř. Během těhotenství se uvolňují hormony, které ovlivňují tkáně a svaly v těle, a s tím, jak plod roste, jim umožňují se rozpínat. Svaly pánevního dna jsou v tomto období měkčí a povolnější, aby usnadnily porod děťátka. Pro svaly a vazy pak může být obtížnější udržet orgány uvnitř pánve na svém místě, díky tomu dost často vzniká ona inkontinence, problém, za který se maminky stydí, ale zbytečně.

Těhotenství a inkontinence

  • Zjišťujete, že na každém novém místě hned hledáte nejbližší toalety? Máte téměř neustále pocit, že potřebujete jít na toaletu – i když jste se odtud právě vrátila? Vstáváte několikrát v noci, abyste si došla na toaletu?
  • Přestáváte se smát, protože u vás dochází k samovolnému úniku moči? Zažíváte při kašlání, kýchání, skákání nebo zvedání těžkých předmětů únik moči? Znamená to, že máte co do činění se stresovou inkontinencí, která je nejběžnějším typem inkontinence u žen.

Dva hlavní typy inkontinence

hyperaktivní močový měchýř (OAB – overactive bladder), provázený někdy únikem moči a pak hovoříme o urgentní inkontinenci v případě prvním a v případě druhém jde o stresovou inkontinenci. Ta nemá nic do činění s psychickým stresem, jak si někdy ženy myslí, ale je způsobena uvolněním pánevního dna. Dokonce se mohou vyskytnout oba typy najednou a potom se jedná o smíšenou inkontinenci.

Nestyďte se hovořit o svém problému s udržením moči, sdělte ho svému ošetřujícímu gynekologovi či porodní asistentce. Napadly mě otázky, které je rozumné svému lékaři položit:

  • Je normální, že mi unikne moč a že chodím tak často močit, skoro s každou kapkou?
  • Jaké jsou příčiny mých potíží?
  • Jaké testy potřebuji?
  • Je ochablost močového měchýře dočasná?
  • Jaká je k dispozici léčba?
  • Má léčba nějaké vedlejší účinky?
  • Jaké změny životního stylu pomohou omezit riziko úniků?
  • Mám začít s posilováním svalů pánevního dna?

Těhotenství a inkontinence žena tvářící se rozpačitě

A oni se budou ptát právě na symptomy, které jednotlivé typy inkontinence odlišují a o kterých jsem se již zmínil, tak se nestyďte, hlavní je se svěřit.

Potíže, které se v těhotenství vyskytují v souvislosti s dolními močovými cestami (močovým měchýřem, močovou trubicí a pánevním dnem) můžu popsat takto:

  • symptomy hyperaktivního močového měchýře, ty ale mohou být „normálním“ projevem těhotenství. Jak jsem již napsal, i močový měchýř je utlačován rostoucím miminkem.
  • Stresová inkontinence – bohužel je její vznik v prvním těhotenství dispozičním faktorem pro stresovou inkontinenci v pozdějším věku, myslete na to při svém cvičení,
  • Obtížné močení – útlakem močové trubice dochází ke zmenšení proudu moči a pocitu nedostatečného vyprázdnění močového měchýře a o to častěji je nutné chodit na toaletu, což simuluje hyperaktivní močový měchýř,
  • Infekce dolní močových cest – vzniká zpomalením proudu moči, nedostatečným vyprázdněním díky změně tlakových poměrů. Častější je tzv. asymptomatická bakteriurie – přítomnost bakterií v moči bez příznaků infekce. Vyskytne-li se vícekrát, je nutné podávat antibiotika, povolená v těhotenství.

Jak tedy „bojovat“ proti inkontinenci a hyperaktivnímu měchýři? Jak už jsem zmínil, za mnoho symptomů může těhotenství samo o sobě a je jisté, že po těhotenství vymizí. Přesto bych rád zdůraznil některé rady, které mohou zlepšit kvalitu života těhotných žen se symptomy hyperaktivního močového měchýře:

  • pijte méně, než jste zvyklá, mějte ale na paměti, že je rozumné dodat tělu alespoň 1,5 – 2 litry tekutin, nejlépe v pravidelných intervalech,
  • vyhněte se kávě, černému čaji a energetickým nápojům, neboť všechny tyto nápoje mohou močový měchýř dráždit,
  • Choďte močit v pravidelných intervalech, „naučte“ močový měchýř chvíli vydržet nucení

Samotnou kapitolou je cvičení pánevního dna

Mnoho žen, které v souvislosti s těhotenstvím trpí inkontinenci, zjistí, že Kegelovy cviky jim mohou výrazně pomoci. Ke stresové inkontinenci u žen dochází při oslabení svalů pánevního dna, které podporují močový měchýř. Když se smějeme, skáčeme, kašleme nebo zvedáme něco těžkého, zvyšuje to tlak na močový měchýř a svaly pánevního dna nejsou schopné udržet všechnu moč uvnitř. Obvykle unikají jen malá množství moči. Prováděním Kegelových cviků můžete trénovat svaly svého pánevního dna, aby úniky lépe zadržovaly.

Těhotenství a inkontinence Těhotná žena cvičí

Nejúčinnější cvičení

Věděla jste, že pouhých pět minut cvičení pánevního dna denně může významně omezit inkontinenci – nebo ji dokonce úplně eliminovat? Jakmile se mu dostanete na kloub, můžete je provádět kdekoliv a kdykoliv. A nikdy není pozdě začít.

Cvičení svalů pánevního dna krok za krokem:

Začněte cvičení provádět vleže. Poloha vleže usnadňuje efektivní svírání.

  • Abyste svaly izolovala, začněte svírat svalstvo v okolí konečníku. Poté pokračujte svíráním svalů v okolí pochvy a močové trubice. Pokračujte ve svírání tak, jako kdybyste něco držela v pochvě. Hýžďové a stehenní svaly byste měla mít uvolněné. Svaly vždy na dvě vteřiny sevřete a poté na dvě vteřiny uvolněte. Opakujte tolikrát, kolikrát můžete.
  • Silová svírání. Sevřete svaly pánevního dna, co nejvíce to jde. Držte pět vteřin. Na pět vteřin uvolněte. Opakujte 5–10krát.
  • Vytrvalostní svírání. Sevřete střední silou na co nejdelší dobu. Zkuste udržet sevření 60 vteřin. Toto cvičení provádějte pokaždé, když dokončíte silová svírání.
  • Rychlá svírání. Svírejte co nejsilněji, jak to jen jde, vydržte dvě vteřiny. Poté na dvě vteřiny uvolněte. Toto cvičení provádějte 5–10krát denně – a vždy, když budete mít pocit na kýchání nebo kašlání nebo se budete chtít smát.

Těhotenství a inkontinence /cvičení v těhotenství pánevního dna

Posilujte pánevní dno v těhotenství i pro snazší porod. V pozdějším věku se vám za vaši aktivitu tělo odvděčí také nižším rizikem vzniku inkontinence.

Abyste mohla porodit přirozenou cestou, musíte umět pánevní dno také efektivně uvolnit, aby nedošlo k poranění, které později může vyvolat další problémy (pokles pánevních orgánů, přetrvávání inkontinence a jiné). Proto jsou tak důležité cviky na pánevní dno před porodem a samozřejmě i po něm.

Aniball na pánevní dno

Některé ženy používají aniball na pánevní dno. Je to zdravotnický prostředek, který můžete používat od ukončeného 36. týdne těhotenství. Na cvičení s tímto balonkem potřebujete asi dvacet minut. Je to ale velmi individuální záležitost a měla byste si její použití nechat schválit svým gynekologem. Na začátku cvičení zaujměte polohu, která vám nejvíce vyhovuje a pak už se řiďte pokyny ke cvičení.

Shrnutí zásad ke zlepšení inkontinence:

  • Pravidelný příjem tekutin a pravidelné močení
  • Vyhýbat se močopudným tekutinám a potravinám
  • Pravidelně cvičit pánevní dno, nejlépe denně

A co říci závěrem?

Těhotenství je natolik specifická situace pro tělo ženy, a to včetně její malé pánve a dolních močových cest, že změny, které nastávají v této oblasti mohou pouze imitovat příznaky inkontinence a hyperaktivního močového měchýře. Nemusíte se tedy obávat, že problémy s močením vám navždy zůstanou.

Článek pro vás vytvořil:

MUDr. Lukáš Horčička

GONA spol. s r.o., Gynekologicko-porodnická praxe/Urogynekologická praxe, Národní 25, Praha 1

horcic.luk@volny.cz

www.gona.in

Fcb GONA (@NZZGona)

IG @NZZ_GONA
Sdílejte

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě