Jet Lag u miminek? Jak se s ním vypořádat?

Když cestujete do vzdálených destinací, musíte se vypořádat s obávaným jet lagem, tedy pásmovou nemocí. I když to může být nepříjemné pro dospělé, věřte, že pro děti je to ještě složitější.

Jak se tedy vyhnout jet lagu u kojenců, batolat a větších dětí?

Pro dost dospělých je to horší než noční můra, takže jsme se pokusili dát dohromady naše nejlepší tipy a rady týkající jet lagu.

Za prvé, neexistuje žádný lék, který by porazil jet lag, jde jen o to umět sami sebe a vaše děti přizpůsobit. A jak si to usnadníte?

Co je to jet lag

Je zde něco, co nazýváme cirkadiánním biologickým rytmem neboli tělesnými hodinami, které v našem těle řídí biochemické, fyziologické a behaviorální procesy.

Tyto procesy řídí řadu věcí, jako je například spánek a chuť k jídlu. Když procházíme denním světlem a temnotou v době, kdy na to naše tělo není zvyklé, de-synchronizuje nás!

Výsledkem je, že jsme vzhůru a máme pocit hladu v různých časech. Také dochází k mnoha hormonálním změnám, abychom si zvykli na nové prostředí. Existuje několik věcí, které můžeme udělat, abychom pomohli sobě i těm nejmenším.

Pamatujte je, že létat na východ je těžší než létat na západ, kde se nemusíme tak dlouho přizpůsobovat novému prostředí, protože časové pásmo je před námi.

Létání na západ je obecně snazší, protože v přicházející den je více hodin na zotavení. Při výběru doby letu mějte toto na paměti.

Nejmenší miminka a novorozenci nemají s jet lagem velké potíže. Novorozenci se v prvních měsících vypořádávají se změnami lépe, spí totiž většinou nepřetržitě.

Také létání na dlouhé vzdálenosti s dítětem nebo batoletem v noci znamená pro rodiče méně práce, nemusíte je bavit celý den po dobu letu.

Rezervace nočního letu je tedy prvním krokem k potlačení jet lagu! Jak víme, světla jsou na nočních letech zhasnutá a obecně jsou tyto lety mnohem tišší.

Když si vybíráte místa, přemýšlejte o spánku i o pohodlí pro vaše maličké, zejména pokud nemají vlastní sedadlo. Pokud je to možné, zažádejte o přidělení volnější řady.

Při cestování na velmi dlouhé vzdálenosti velmi doporučujeme mezipřistání. Některé letecké společnosti je poskytují bezplatně včetně pěkného hotelu na přenocování. Průchod několika časovými pásmy totiž pochopitelně zhoršuje účinky jet lagu.

Všechny velké i větší letištní uzly mají spousty věcí určených pro lidi, kteří jimi procházejí. Od letištních motýlích zahrad v Singapuru po sledování zvířat, která se potulují v parku přes silnici v Nairobi – i tím také zabavíte vaše děti.

Pevně ​​věříme, že rodinné cestování nemusí být stresující, pokud věnujete času přípravě.

Myslíme, že všechno od letu až po samotnou cestu je s plánem mnohem jednodušší. Když se vaše cesta blíží, můžete začít s přípravou několik dní před letem.

Zkuste posunout čas na spaní o trochu dříve nebo později podle toho, kam směřujete. Nebudete moci zcela úplně změnit svoji každodenní rutinu, ale i malá změna pomůže minimalizovat jet lag a usnadní přechod do nového časového pásma, jakmile se tam dostanete.

Pokud hovoříme o posunutí spánku, mluvíme i o vašem vlastním. Nejtěžší část je snaha udržet se vzhůru, abyste pomohli vašim dětem udělat totéž.  Je to proces, který musí udělat celá rodina společně.

Ujistěte se, že je vaše dítě oblečeno v pyžamku pro noční let, což pomáhá cítit se pohodlně a snadno let zaspat.

Pokud nemáte kočárek k dispozici, řekněte si o postýlku a vezměte sebou vychytávky pro dětské spaní v letadle, jako jsou nafukovací polštáře nebo dětské boxy, které ze sedačky vašeho dítěte udělají královské spaní.

To, že dítě v letadle dobře spí, udělá později zázraky v minimalizaci jet lagu.

Samozřejmě, aby to fungovalo, musíte se ujistit, že váš letový čas má smysl a jde ruku v ruce s rutinou s ohledem na změnu času.

Vyzkoušejte melatonin

Melatonin je přírodní pomůcka při spaní, kterou někteří lidé dávají svým dětem, aby se v pravý čas pokusila usnout. Někteří dokonce hovoří o jednom z přírodních léků na jet lag pro batolata a děti.

Užívání melatoninu pro jet lag může být užitečné, ale určitě vám doporučujeme poradit se s lékařem nebo pediatrem.

Jedním z nejpopulárnějších je vystavit dítě nebo batole slunci. Pomůže to vašemu dítěti přirozeně upravit jeho vnitřní hodiny a dostat je zpět v synchronizaci se dnem i nocí.

Rozhodně jsme sami vyzkoušeli, že pokud v pokoji nezatáhnete v prvních několika dnech, upraví se biorytmy mnohem rychleji.

S dítětem nebo kojencem zkuste podniknout procházku v pozdějším odpoledním slunci, pokud je pro ně denní slunce příliš silné. A samozřejmě nezapomeňte na opalovací krémy a přikrývky hlavy.

Pokud se vaše dítě probouzí celou noc, může být vystavení slunečnímu záření zvláště užitečné. Probouzí se, protože jeho vnitřní rytmus je vypnutý a domnívá se, že je den, takže sluneční expozice může pomoci správně se napravit.

Je také důležité udržovat světla zhasnutá nebo tlumená, když se vzbudí uprostřed noci a není schopno opět usnout. To dítěti také pomůže pochopit, že je noc a čas spát.

Jídlo

Jídlo je důležité ze dvou důvodů. Jednak je samozřejmě součástí každodenní rutiny většiny dětí. Pokud je můžete přimět k jídlu ve správném časovém pásmu, je to krok vpřed, jak je přimět spát ve správný čas.

Druhým důvodem je to, že většina dětí (a dospělých) usne s přiměřeně plným bříškem mnohem lépe.

Doporučujeme si s sebou vzít spoustu menších potravin, které vaše děti milují.

 

Máme seznam oblíbených občerstvení:

Rozinky

Banánové chipsy

Plátky karotky

Křupky

Sušené ovoce

Plátky kokosu

Hydratujte

Vždy je důležité zůstat hydratovaný, zejména když létáte, a ještě více, pokud jste kojící maminka. Normálně se vaše tělo učí produkovat mléko rychleji v době krmení vašeho dítěte.

Protože budete chtít změnit časy krmení v souladu se změnou časového pásma, musíte se ujistit, že produkujete dostatek mléka, které se má tvořit v místním časovém pásmu.

Někdy přeci jen budete muset nutit své děti, aby zůstaly vzhůru trochu déle, než chtějí. Znáte své děti a víte, co je pro ně příliš, ale je tu jedna finta a tou jsou nové hračky nebo bazén, skvělé způsoby, jak přimět děti, aby si hrály déle a neusnuly.

Probuzení příliš brzy

Pokud se vaše děti probudí příliš brzy, budete je muset pohlídat, aby si zdřímly až v pozdější hodině přes den.

Možná budete chtít naplánovat právě bazénový den nebo něco takového, aby se vaše děti zabavily na celé hodiny, ale plánujte dost blízko hotelu, aby až na ně padne spánek, mohli jste je dát ihned spát.

Spát příliš pozdě?

Pokud zjistíte, že máte co do činění s druhou stranou jet lagu a vaše děti prostě nejdou spát, musíte je probudit dříve ráno.

Hraní her a bazén jsou opět suverénními vítězi!

U miminka a batolete jet lag netrvá věčně, takže někdy je nejlepší strategií prostě to nějak přečkat, aniž byste vůbec něco podnikali. Jen přijměte, že budete vzhůru a co nejlépe to využijte! Pokud se vaše děti probouzí v ranních hodinách, je to skvělý způsob, jak se dostat na místa, na která byste se pro samý spánek nedostali.

Samozřejmě, pokud jste příliš unavení na to, abyste se svými dětmi vydali ve 4 hodiny ráno na skvělý track, můžete jim vždy hodit telefon či tablet a trochu se vyspat, každá minuta navíc je skvělá😊 Nikdo vás nebude soudit – jste na dovolené!

Pokud víte, že vaše batole neusne před půlnocí, můžete s tím počítat dopředu a využít to. Takže si užijte noční procházky a západ slunce. Vždy najdete něco vhodného.

Jak dlouho trvá Jet Lag?

Podle našich zkušeností překonání jet lagu obvykle netrvá déle než několik dní.

Sdílejte
Immunotrofina 2+1 zdarmaImmunotrofina 2+1 zdarmareklama

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě