Rozestup břišních svalů neboli DIASTÁZA

Je neuvěřitelné, jak velké množství maminek neví, co to je diastáza a nikdo jim to nemůže zazlívat. Často je na to totiž nikdo z lékařů neupozorní a někdy až několik let po porodu se jí začnou zabývat a zjišťovat informace, bohužel třeba právě proto, že je začnou trápit zdravotní potíže s diastázou související.

Dle našich osobních zkušeností ale musíme bohužel říct, že diastázu mívají téměř všechny maminky po porodu. Některé mají to štěstí, že se jim v průběhu šestinedělí zatáhne, a tak o ní ani netuší. Jiné si však nevědomostí a snahou rychle získat zpět svou postavu zbytečně ubližují. Pojďme se tedy blíže s touto problematikou seznámit.

Co to je diastáza? Jak vzniká?

Diastáza je rozestup břišních svalů. Přední stěnu bříška tvoří tzv. přímé břišní svaly. Ty jsou spojeny vazivovou tkání linea alba. V důsledku vnitřního tlaku během těhotenství, tím jak se zvětšuje miminko, se bříško roztahuje do stran a vzniká mezera právě v oblasti pružného vaziva (linea alba). Těhotenství ale nemusí být nutně jedinou příčinou. Diastázu mají i děti a muži. Bývá často způsobena právě vytvářením extrémního tlaku v břiše např. nevhodným zvedáním těžkých břemen, nevhodným sportovním zatížením. Diastázu mívají také novorozenci, u kterých ale postupným vývojem zaniká.

Co s diastázou hrozí?

Oslabené a málo elastické vazivo nedokáže udržet vnitřní orgány a ty se vzniklou mezerou mezi přímými břišními svaly vydouvají. To může způsobit estetické problémy jako je povislé bříško, vyklenuté bříško, ale také zdravotní problémy, jako je kýla, bolesti zad v oblasti hrudní páteře, nefunkční hluboký stabilizační systém.

Jak „diagnostikovat“ rozestup břišních svalů?

Lehněte si na záda, pokrčte nohy, chodidla nechte opřená o zem. Zvedněte mírně ramena a hlavu nad zem směrem ke kolenům. Tím se aktivují přímé břišní svaly. Rukou si teď prohmatejte celou linku od hrudní kosti až po sponu stydkou (tedy právě tu pojivovou tkáň linea alba). Měla byste cítit, dvě tvrdé části na pravé a levé straně, to jsou přímé břišní svaly. A pokud je mezi nimi mezera, tak se jedná o rozestup. Změřte si, kolik prstů se vám do této mezery vejde. Udává se, že rozestup na 1-2 prsty je fyziologicky normální, ale záleží také na pevnosti vaziva. Pokud je to více než 2 prsty, tak tady už opravdu pozor!

Co s tím?

Je dobré vědět, že pokud máte diastázu, měla byste se některých věcí vyvarovat. Je třeba nezvětšovat vnitrobřišní tlak, nezatěžovat přímé břišní svaly. Takže nezvedat se z postele tím, že se rovně posadíte, ale překulit se na bok, nohy spustit z postele a pak se opřít o ruku a zvednout se přes bok do sedu. Dále necvičit klasické sedy-lehy, zkracovačky, nezvedat těžká břemena, pokud zvedáte větší dítě, pak si pomoct nohama a zvedat přes podřep. Nevhodným cvičením diastázu fixujete, a nebo ji dokonce zvětšujete. Vhodné jsou naopak dechové cviky. Tedy ty, při kterých zapojíte hlubší vrstvu břišních svalů, hlavně pak příčný břišní sval, který vám pomůže rozestup zmenšit.

Doporučené cviky

Jedním ze základních cviků je BRÁNIČNÍ DECH.

BRÁNIČNÍ DECH

Základem je dechové cvičení, kdy při nádechu roztahujeme bříško (nádech do spodních žeber, do spodního bříška, do pánve) a s výdechem stahujeme žebra k sobě a směrem dolů k pánvi, pupík k páteři (můžeme i stáhnout pánevní dno). Dlaněmi celý pohyb bříška kontrolujeme. Možno využít i tzv. ciferníku, kdy střed je pupík, č. 12 na spodním konci hrudní kosti, č. 6 na sponě stydké, atd. S výdechem přibližujeme k sobě 6+12, 3+9, 10+4, 8+2. Při výdechu vyslovujeme sykavky ŠŠŠŠ/SSSSS, tím automaticky aktivujeme příčné břišní svaly (hlouběji uložené)

Dalším cvikem je TLAK DLANĚMI.

TLAK DLANĚMI

Hlava a záda leží na podložce, nohy jsou zvednuté, stehna a hrudník svírají pravý úhel, stejně jako stehna a holeně. Dlaně jsou položené na stehnech. S výdechem tlačíme dlaně do stehen a stehna do dlaní = vzájemný tlak. Pozor – nezvedáme ramena, nezakláníme hlavu, žádná křeč v oblasti krku!

 

Milé maminky, rády byste se po těhotenství a porodu dostaly zpět do kondice, zpevnily a vytvarovaly své tělo a správně posilovaly na břišní svaly, které mohou být – rozestoupené? Jedním z řešení je outdoorové Cvičení s kočárky neboli Strollering® – Mateřská v pohybu aneb Tak trochu jiná procházka.

Strollering® je outdoorové cvičení na čerstvém vzduchu, jehož základem je sportovní  dynamická chůze s kočárkem, která je odborníky považována za nejpřirozenější a nejefektivnější druh pohybu a o to více právě pro maminky po porodu. Správně provedená sportovní chůze dokáže opravdu zázraky.

www.strollering.cz| strollering@strollering.cz | FB: @STROLLERING

Sdílejte
reklama

Zapomenuté heslo

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě