Co jsou noční děsy?

Troufáme si říci, že většina z rodičů párkrát uklidnila své dítě po noční můře, ale i po nočním děsu. Možná si řeknete, že je to to samé, ale není. Noční děs či také běs je odlišný od noční můry.

Pokud vaše dítě někdy mělo tzv. noční děs, jeho strach byl pravděpodobně nesnesitelný, bez ohledu na to, co jste se pokusili udělat.

Noční děs je narušení spánku, které vypadá jako noční můra, ale je mnohem dramatičtější. Ačkoli noční děsy mohou být pro rodiče, kteří jsou svědky, alarmující, obvykle nejsou důvodem k obavám ani náznakem hlubších zdravotních problémů.

Neberme je však na lehkou váhu a snažme se pochopit, že dítě během nočního děsu prožívá skutečný stres, který se stupňuje i díky tomu, že vás vlastně v tu chvíli nepoznává.

Během nočního děsu může dítě:

  • sedět vzpřímeně na posteli,
  • křičet jako v nouzi,
  • mít rychlejší dech a rychlejší tep,
  • potit se,
  • mlátit sebou,
  • jednat naštvaně a vyděšeně,
  • reagovat jinak neadekvátně situaci,
  • nesrozumitelně mluvit a křičet.

Noční děs obvykle začíná náhlým výkřikem, vaše dítě vypadá velmi vyděšeně, může zůstat v posteli, ale může i vstát, snažit se utíkat. Rychle dýchá, většinou je zpocené a má otevřené oči. Obvykle to trvá pět až deset minut.

Po několika minutách se dítě jednoduše uklidní a vrátí se ke spánku.

Na rozdíl od nočních můr, které si děti často pamatují, nebudou mít další den žádné vzpomínky na tuto noční hrůzu, protože byly v hlubokém spánku, když se to stalo a neexistují žádné mentální obrazy, na které by si vzpomněly.

Co způsobuje noční děsy?

Noční děsy jsou způsobeny nadměrným vzrušením centrálního nervového systému (CNS) během spánku.

Spánek se děje v několika fázích. Během fáze rychlého pohybu očí (REM) máme sny – včetně nočních můr. Noční děsy se ale dějí během hlubokého spánku bez REM. Noční děs není technicky sen, ale spíš náhlá reakce ve formě strachu, ke které dochází během přechodu z jednoho spánku do druhého.

Noční děsy se obvykle dějí asi 2 nebo 3 hodiny poté, co dítě usne, když se spánek pohybuje od nejhlubšího stadia non-REM spánku ke světlejšímu REM spánku. Tento přechod je obvykle plynulý. Ale někdy se dítě rozčílí a vystraší – a tato strachová reakce je noční strach.

Koho může potkat noční děs?

Noční děsy byly zaznamenány u dětí, které jsou:

  • unavené, nemocné nebo stresované,
  • berou nový lék,
  • spí v novém prostředí nebo mimo domov,
  • trpí nedostatkem spánku,
  • mají příliš mnoho kofeinu, cukru.

Noční děsy jsou relativně vzácné – vyskytují se pouze u 3–6 % dětí, zatímco téměř každé dítě bude občas mít noční můru. Noční děsy se obvykle dějí u dětí ve věku od 4 do 12 let, ale byly hlášeny u kojenců již od 18 měsíců. Zdá se, že mezi chlapci jsou o něco běžnější.

Některé děti mohou zdědit sklon pro noční děsy – asi 80 % tvoří ty, které mají člena rodiny, jehož v dětství také přepadal noční děs či náměsíčnost.

Dítě může mít jednu noc děsu nebo i několik, než se zastaví. Noční děsy většinou samy vymizí, jak nervový systém zraje.

U nemocných dětí s horečkou se může noční děs vyskytovat více.

Jak mohu pomoci svému dítěti?

Noční děsy mohou být velmi znepokojující pro rodiče, kteří jsou bezmocní, když nemohou své dítě utěšit a pomoci mu. Nejlepší způsob, jak zacházet s nočním děsem, je trpělivě vyčkat a ujistit se, že se vaše dítě nezraní, když sebou mele. Děti se obvykle vrátí do spánku za pár minut.

Nejlepší je nezkoušet během nočního děsu děti probudit. Ty, které se probudí, budou pravděpodobně dezorientovány a zmateny a může trvat déle, než se uklidní a usnou.

Pro noční děsy neexistuje žádná léčba, ale můžete se jim pokusit zabránit.

Jak?

  • snižte stres vašeho dítěte
  • vytvořte rutinu před spaním
  • ujistěte se, že má dost odpočinku
  • pomozte dítěti spát, unavte ho
  • nenechte je zůstat vzhůru příliš dlouho

Pokud má dítě každou noc noční děs zhruba ve stejnou dobu, můžete ho zkusit probudit asi 15–30 minut před tím, abyste zjistili, zda mu to pomůže.

Porozumění nočním hrůzám může zmírnit vaše starosti – a pomůže vám ke klidnému spánku. Pokud se však noční děsy opakují delší dobu, poraďte se se svým lékařem, zda je potřeba doporučení ke spánkovému specialistovi.

Může vám pomoci vést si spací deník, který popisuje, kdy a kde vaše dítě spí a jak často má noční běsy. Tyto informace můžete sdílet se svým praktickým lékařem, pokud máte obavy, že vaše dítě nemá dostatek kvalitního spánku nebo se něco děje.

Pokud vaše dítě odjede na tábor, či bude spát mimo domov, upozorněte lidi, kteří o něj budou pečovat a dejte jim pokyny, jak se o dítě starat.

Možná se ptáte, zda pomohou nějaké léky?
Nedoporučujeme podávat dětem léky, které jim dopomohou ke spánku. Nejlepší je rozvíjet dobré spánkové návyky a rutinu před spaním a vydržet:0)

Další články o spaní vašich dětí najdete zde

Pokud u nás ještě nejste registrována, stačí vám chvilka

Sdílejte

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě