Problém zvaný lepek

lepek

Kromě intolerance na laktózu či alergie na mléko, se u značné skupiny obyvatelstva objevuje i problém s trávením pšenice či jiných obilovin. Lepek obsažený v obilovinách může způsobit opravdu nepříjemné problémy. Velmi často zůstává tento problém nerozpoznán nebo zařazen mezi jiná onemocnění. Někteří z nás ho často objeví až v dospělosti.

Co je lepek?

Lepek (gluten) patří mezi bílkoviny rozpustné v alkoholu. prolaminy. Jeho zdrojem je hlavně pšeničná mouka, zde tvoří zhruba 80 % bílkovin. Obsahuje ho i mouka žitná a ječná.

Alergie na lepek

Často dochází k záměně s celiakií, ale jde o úplně jiný problém. Alergická reakce v tomto případě vypadá jinak. Dochází k otoku sliznice tenkého střeva a alergickou reakci může doprovázet i kožní reakce, například kopřivka. Při alergii se sice nedoporučuje konzumovat lepek, ale dieta nemusí být tak přísná jako při celiakii. Rozsah problému závisí na množství přijatého lepku. Na místě je tedy správná diagnostika, aby se odlišilo, zda se jedná o alergii nebo celiakii.

Celiakie

Celiakie je autoimunitní onemocnění, které je chronické a velmi úzce souvisí s genetikou. Pokud měl někdo ve vaší rodině celiakii a je váš blízký příbuzný, máte vysokou pravděpodobnost, že se objeví iu vás. Při celiakii dochází k vyhlazení klků sliznice tenkého střeva, tím dochází k velmi špatné vstřebatelnosti všech živin. Při nezachycené celiakii často dochází k sekundárním problémům, jako je osteopenie či osteoporóza. Důvodem je, že tělo trpí deficitem vitamínu D a vápníku kvůli špatné vstřebatelnosti.

lepekMůže se projevovat příznaky „malabsorbčního syndromu“:

  • průjem, plynatost střev, pocit tlaku v břiše
  • celková slabost či ztráta váhy
  • menší vzrůst dětí, které mívají nafouklé bříško a často průjmy, malé přibývání na váze, opožděný pohlavní vývoj
  • depresivní stavy mohou být také projevem celiakie, ale i mrzutost, podrážděnost, plachost,
  • vedlejšími příznaky jsou anémie (malokrevnost), krvácivé stavy, výrazný deficit vitamínů (hlavně vit. skupiny B a vit. rozpustné v tucích (A,D,E,K), železa, kyseliny listové (ragády koutků úst, vyhlazený jazyk, aftózní) záněty dásní), svalové křeče, slabost, parestézie
  • snížená sexuální aktivita, porucha plodnosti
  • bolesti kloubů, osteoporóza (řídnutí kostí při nedostatku vápníku), zlomeniny kostí, u dětí rachitida (nedostatek vit. D)
  • kožní projevy: suchá kůže, bledost, ekzémy, měkké lámavé nehty

Bezlepková strava

Strava celiaků je založena na bezlepkových potravinách. Dnes je to už mnohem menší problém, než před pár lety, jelikož existuje na trhu mnoho bezlepkových potravin i skvělých receptů. Strava bez lepku je stále více oblíbená iu lidí, kteří celiakií netrpí.

Řešením však není sáhnout po průmyslově zpracované bezlepkové stravě, ale snažit se vařit co nejvíce z čerstvých surovin. Strava má být pestrá a co nejvíce čerstvá, aby byla bohatá na vitamíny a minerály. Existuje již nespočet různých druhů muk, které nahradí mouky z obilovin. Můžete vybírat z kokosové, mandlové, pohankové či konopné. Všechny tyto mouky jsou zdrojem živin, které byste v běžné mouce nenašli.

Dbejte také na výběr kvalitních a funkčních potravin, které lahodí vašemu trávení, jelikož celiakie způsobuje zánět trávicího systému, zejména střev. Měli byste konzumovat stravu, která působí protizánětlivě a nezvyšuje zánětlivé markery. Například místo rafinovaných olejů použijte ghí (propuštěné máslo), který můžete přidávat nejen do polévky, ale také drinků či kávy.

Co vyloučit ze stravy?

Pšeničnou mouku, žitnou ale i ječnou. Ovesná mouka není jasným problémem či viníkem problémů celiaků, takže zde se názory různí. Pozor na zpracované potraviny, ty často obsahují skrytý lepek. Kontrola složení je na místě, aby nedošlo k opětovným problémům. Lepek může obsahovat téměř vše, od uzenin, hotových polévek, zmrzlin a podobně.

Naopak vařte polévky a jídla bez zahušťování, používejte koření, která uklidňují trávicí trakt, pomáhají vašim střevům a trávení.

Suplementy

Lidé trpící intolerancemi by měli konzumovat suplementy, hlavně vitamín D, vitamíny řady B, vápník, selen či zinek, ale i kvalitní probiotika. Rady jak a kolik vám poskytne váš lékař či certifikovaný výživový poradce. Také je vhodné zařadit do stravy fermentované potraviny, které podporují kvalitu střevního mikrobiomu ai díky nim se narušený trávicí systém vrací k normálu.

Pokud vás zajímají i jiné otázky týkající se mateřství, porodu, zdraví, sledujte také  naší uzavřenou skupinku Maminky Happy Baby na Facebooku, nebo na Instagramu.

 

Sdílejte
Kompletní portfolio HBKompletní portfolio HBreklama

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě