Spánek miminka

Spící miminko s maminkou

Spát – co to znamená? Odpočinout si a načerpat sílu? Ano, ale nejenom to! I spánek je ve skutečnosti aktivita sama o sobě. Nejde totiž jen o „dobití baterií“. Ve spánku si přebíráme a třídíme události a napětí nahromaděné během předchozího dne, přičemž jedny uchováváme, jiné vytěsňujeme.

U dítěte je to podobné. Navíc během hodin spánku buď uvolňuje, nebo naopak vštěpuje do mozku zkušenosti, které nabylo, když bylo vzhůru. Vzpomínky se zaznamenávají v jeho nervovém systému – tím se formuje paměť. Ve spánku se střídají fáze klidu (hluboký spánek) a aktivní (snová) fáze. Během aktivní fáze se dítěti zdají sny. Znovu prožívá své objevy a svůj pokrok; tím se upevňuje vše, co se naučilo.

  • V prvním období života dítě hodně spí. Budí se, jen aby se mu dostalo jeho dávky mléka a pohlazení. Doba spánku je krátká, zpravidla trvá tři až čtyři hodiny. Jak dítě roste, spí déle, ale ne tak často – tím se také prodlužuje čas, kdy je vzhůru.
  • Před dosažením šesti týdnů, a zvlášť pokud se podvolíte přirozenému rytmu dítěte, můžete hovořit o libovolném spánku, „jak padne karta“. Denní hodinový rozvrh jeho spánku ani v nejmenším nedává tušit, jaký bude ten zítřejší.

Většina miminek nedělá žádný rozdíl mezi dnem a nocí. Na to, abyste takhle malým dětem vštípili nějaké návyky, žádný trik neexistuje.

  • Po šesti nedělích, když děti dosáhnou hmotnosti zhruba 5 kg, lépe rozlišují den a noc, a nakonec nechají rodiče vyspat o něco déle.

 

Délka spánku podle věku

Délka spánku podle věku

0–3 měsíců miminko spí 16–20 hod.

3–9  měsíců miminko spí  v noci  12 hod.

3-9 měsíců miminko spí přes den 3–5 hod.

9–12 měsíců miminko spí v noci 11–12 hod.

9-12 měsíců miminko spí přes den 3 hod. *

* někdy rozdělené na ranní a odpolední spánek

 

Údaje v tabulce jsou průměrné; ve skutečnosti má každé dítě svůj vlastní spánkový rytmus – existují jak velcí spáči, tak děti, které spí málo. Zkuste u svého dítěte sledovat známky únavy a respektovat dobu spánku, kterou potřebuje.

Pozor!
Nikdy dítěti nedávejte žádné léky či jiné prostředky na usnutí, aniž byste se předtím poradili s lékařem. Tyto přípravky mohou být velmi nebezpečné.

Sdílejte

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě