Pohodlné spaní v těhotenství

Nyní, když potřebujete dobře se vyspat a mít co nejkvalitnější noční spánek, je to bohužel těžší více než kdy jindy.

V prvním trimestru totiž pociťujete potřebu spánku snad v kteroukoliv denní dobu a to díky hormonálním změnám, kdy vaše tělo pracuje na ochraně a péči o vyvíjející se dítě. Placenta se právě formuje, vaše tělo vytváří více krve a srdce pumpuje rychleji. Ve druhém trimestru dochází ke zklidnění a spánek si můžete na chvíli vychutnat i díky tomu, že můžete spát v libovolné poloze. Od 5. měsíce však období skvělého spánku končí a vy obtížně hledáte pozici, ve které usnout, trápí vás křeče, nevolnost, budí vás kopající dítě, dost možná se vám zdají i nepříjemné sny. Závěr těhotenství je proto dost označován jako období nespavosti.

Proč přesně?

Prvním a nejzásadnějším důvodem problémů se spánkem během těhotenství je rostoucí velikost plodu, což může ztížit nalezení pohodlné polohy pro spaní. Pokud jste vždy byly zvyklé spát na zádech nebo břiše, můžete mít potíže s usínáním na boku. Rovněž pohyb nebo posunutí se v posteli se stává obtížnějším a s postupujícím těhotenstvím roste.

Spánek může ovlivňovat i další běžné fyzické příznaky.

  • Časté nutkání močit: ledviny pracují na filtrování zvýšeného objemu krve, která koluje tělem, a tento filtrační proces vytváří více moči. Jak vaše dítě roste a děloha se zvětšuje, zvyšuje se tlak na močový měchýř. To znamená více výletů na toaletu, ve dne i v noci. Počet nočních výletů může být větší, pokud je vaše dítě zvláště aktivní v noci.
  • Zvýšená srdeční frekvence: srdeční frekvence se zvyšuje, aby pumpovala více krve, a jak jde více krve do dělohy, srdce pracuje, aby poslalo dostatek krve do zbytku těla.
  • Dušnost: zvýšení těhotenských hormonů způsobí hlubší dýchání. Možná se budete cítit, jako byste usilovně pracovala.  Později může být dýchání obtížnější, protože zvětšující se děloha zabírá více místa, což vede k tlaku na bránici.
  • Křeče v nohou a bolesti zad: extra váha, kterou nesete, může přispět k bolestem v nohou nebo zádech. Během těhotenství tělo také vytváří hormon zvaný relaxin, který pomáhá připravit ho na porod. Jedním z účinků relaxinu je uvolnění vazů v těle, proto jsou těhotné ženy méně stabilní a náchylnější k poranění, zejména v zádech.
  • Pálení žáhy a zácpa: mnoho těhotných žen má pálení žáhy, tedy žaludeční reflux zpět do jícnu. Během těhotenství se celý trávicí systém zpomaluje a jídlo zůstává v žaludku a ve střevech déle, což může způsobit pálení žáhy nebo zácpu. Obojí se může později v těhotenství zhoršit, když rostoucí děloha tlačí na žaludek nebo tlusté střevo.

 

Vaše problémy se spánkem mohou mít i jiné příčiny. Mnoho těhotných žen uvádí, že jejich sny jsou živější než obvykle a některé dokonce mají noční můry.

Stres může také ovlivnit spánek. Možná se obáváte o zdraví svého dítěte, strach o své schopnosti být rodičem nebo jste nervózní ze samotného porodu

Pozitivní zpráva je, že vaše nespavost nemá vliv na plod dítěte, ten má svůj rytmus spánku a bdění.

A která poloha je pro vás nejlepší?

Na břiše

Pokud je vaše oblíbená na břiše, je to v pořádku – dokud to pro vaše dítě bude pohodlné, nebo se rozměry a hmotnost plodu budou zvětšovat a spánek na břiše tak vlastně bude technicky nemožný.

Na zádech

Odborníci doporučují těhotným ženám, aby se během druhého a třetího trimestru vyhýbaly spánku na zádech. Proč? Rostoucí děloha a váha dítěte tlačí na střeva a na velkou dutou žílu, která přenáší krev do srdce z dolní části těla.

Tento tlak může zhoršovat bolesti zad a hemoroidy a zhoršovat trávení, narušovat krevní oběh a pravděpodobně způsobit hypotenzi (nízký krevní tlak), což může způsobit závratě. Méně než optimální cirkulace může také snížit průtok krve do plodu, čímž dá dítěti méně kyslíku a živin, kvůli tomu je méně aktivní a přináší změny v srdeční frekvenci.

Tip: Pokud máte dlouhé vlasy, zkuste je uvázat do nízkého ohonu, což může způsobit, že spaní na zádech po dlouhou dobu nebude příjemné😊

Na boku – levá či pravá strana?

Během druhého a třetího trimestru je spánek na obou stranách na bocích – nejlépe pokud možno vlevo, s ohnutými koleny – ideální pro vás a vaše dítě. Tato poloha umožňuje maximální průtok krve a živin do placenty (což znamená menší tlak na vena cava) a zlepšuje funkci ledvin, tím i lepší eliminaci odpadních produktů a menší otoky nohou, kotníků a rukou.

Spaní na levém boku zlepšuje krevní oběh dítěte a tím také jeho výživu z placenty matky. Poloha na levém boku také napomáhá vašim ledvinám efektivně odvádět přebytečné nebo škodlivé látky a tekutiny z těla. Děloha leží v naprosté většině případů v pravé polovině břicha. Vpravo „běží“ hlavní céva, která odvádí krev z dolní poloviny těla, tzv. dutá žíla. Pokud by těhotná spala na pravém boku nebo na zádech, mohlo by dojít k útlaku této důležité žíly a zpomalil by se odtok krve z placenty.

Co když se v noci probudíte na zádech? Jistě vás tato otázka napadla

Tady jde spíše o polohu směřující k usínání, nikoliv během noci. Pokud se vzbudíte na zádech, což se může stát, prostě se přetočte na bok.

Nelze ovládat polohu, když spíte, na druhou stranu, spaní na zádech ve 3. trimestru není uplně příjemné, můžete tedy předpokládat, že tak nevydržíte celou noc. Je prokázáno, že poloha, ve které usínáme, je nejčastěji tou polohou, ve které trávíme v noci nejdelší dobu.

Tipy na pohodlné polohy během těhotenství

Zde je několik tipů, jak řešit problémy se spánkem v těhotenství

 Použijte hodně polštářů.  Zkuste překročit jednu nohu nad druhou a dát jeden polštář mezi ně a další polštář za záda – nebo jakoukoli jinou kombinaci, která vám pomůže spát.

  • Speciální polštář. Chcete-li získat další podporu, zkuste použít těhotenský polštář.
  • Podepřete se. Pokud polštáře nepomohou, zkuste spát v polopřímé poloze.

Mějte na paměti, že je normální cítit se nepříjemně na několik nocí nebo dokonce na několik týdnů. Vaše tělo se pravděpodobně časem přizpůsobí nové poloze.

Další články o těhotenství se dozvíte zde.

Neváhejte a zapojte se do komunity více než 100 000 maminek z celé ČR a získejte všechny výhody na jednom místě. My, maminky Happy Baby se na vás těšíme nejen online, ale třeba i na viděnou na některém z našich pravidelných setkání!

A pokud chcete pravidelné zprávy z vašeho bříška do vašeho emailu, stačí kliknout na tento odkaz a každý týden vám v e-mailu jedna zpráva přistane. 🙂

Sdílejte

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě