Pohodlný spánek v těhotenství

spánek

Teď, když se potřebujete dobře vyspat a mít co nejkvalitnější noční spánek, je to bohužel těžší víc než kdy předtím.

Spánek v těhotenství

V prvním trimestru totiž pociťujete potřebu spánku kdykoli během dne a to díky hormonálním změnám, kdy vaše tělo pracuje na ochraně a péči o vyvíjející se dítě. Placenta se právě formuje, vaše tělo tvoří více krve a srdce pumpuje rychleji. Ve druhém trimestru dochází ke zklidnění a spánek si můžete na chvíli vychutnat i díky tomu, že můžete spát v libovolné poloze. Od 5. měsíce však období skvělého spánku končí a vy jen velmi těžko hledáte pozici, ve které usnout, trápí vás křeče, nevolnost, budí vás kopající dítě, je dost možné, že se vám zdají i nepříjemné sny. Závěr těhotenství je proto často označován jako období nespavosti.

Proč přesně?

Prvním a nejzásadnějším důvodem problémů se spánkem během těhotenství je rostoucí velikost plodu, kvůli čemuž nemůžete najít pohodlné polohy při spaní. Pokud jste vždy byli zvyklí spát na zádech nebo břiše, můžete mít problémy s usínáním na boku. Rovněž pohyb nebo posunutí se v posteli se stává obtížnějším as postupujícím těhotenstvím roste.

Spánek může ovlivňovat i další běžné fyzické příznaky:

  • Časté nutkání močit: ledviny pracují na filtrování zvýšeného objemu krve, která koluje tělem, a tento filtrační proces vytváří více moči. Jak vaše dítě roste a děloha se zvětšuje, zvyšuje se tlak na močový měchýř. To znamená více výletů na toaletu, během dne i v noci. Počet nočních výletů může být větší, pokud je vaše dítě aktivní hlavně v noci.
  •  Zvýšená srdeční frekvence: srdeční frekvence se zvyšuje, aby pumpovala více krve, a jak jde více krve do dělohy, srdce pracuje, aby poslalo dostatek krve do zbytku těla.
  • Dýchání: zvýšení těhotenských hormonů způsobí, že dýcháte hlouběji. Možná se budete cítit, jako byste usilovně pracovala. Později můžete dýchat obtížněji, protože zvětšující se děloha zabírá více místa, což způsobuje tlak na bránici.
  •  Křeče v nohou a bolest zad: extra váha, kterou nesete, může přispět k bolestem v nohou nebo zad. Během těhotenství tělo také tvoří hormon relaxin, který mu pomáhá připravit se na porod. Jedním z účinků relaxinu je uvolnění vazů v těle, proto jsou těhotné ženy méně stabilní a náchylnější k poraněním, hlavně na zádech.
  •  Pálení žáhy a zácpa: mnoho těhotných žen pálí žáha, jde o žaludeční reflux zpět do jícnu. Během těhotenství se celý trávicí systém zpomaluje a jídlo zůstává v žaludku a ve střevech déle, což může způsobit pálení žáhy nebo zácpu. Obojí se může později v těhotenství zhoršit, protože rostoucí děloha tlačí na žaludek nebo tlusté střevo.

Stres a noční můry?

Vaše problémy se spánkem mohou mít i jiné příčiny. Mnoho těhotných žen uvádí, že jejich sny jsou živější než obvykle, a některé dokonce mají noční můry.

spánek

Stres může také ovlivnit spánek

Možná se obáváte o zdraví svého dítěte, máte strach o své schopnosti být rodičem nebo jste nervózní ze samotného porodu.Pozitivní zpráva je, že vaše nespavost nemá vliv na plod dítěte, ten má svůj rytmus spánku a bdění.A která poloha je pro vás nejlepší?

Spánek na břiše

Pokud je vaše oblíbená poloha na břiše, je to v pořádku – dokud to pro vaše dítě bude pohodlné, jak se rozměry a hmotnost plodu budou zvětšovat, spánek na břiše vlastně nebude technicky možný.

Spánek na zádech

Odborníci doporučují těhotným ženám, aby se během druhého a třetího trimestru vyhýbaly spánku na zádech. Proč? Rostoucí děloha a váha dítěte tlačí na střeva a na velkou dutou žílu, která přenáší krev do srdce z dolní části těla.Tento tlak může zhoršovat bolest zad a hemoroidy a zhoršovat trávení, narušovat krevní oběh a pravděpodobně způsobit hypotenzi (nízký krevní tlak), což může způsobit závratě. Menší než optimální cirkulace může také snížit průtok krve do plodu, čímž poskytne dítěti méně kyslíku a živin, kvůli tomu je méně aktivní a přináší změny ve srdeční frekvenci.

spánek

Tip: Pokud máte dlouhé vlasy, zkuste je uvázat do nízkého ohonu, což může způsobit, že spaní na zádech po dlouhou dobu nebude příjemné😊

Na boku – levá či pravá strana?

Během druhého a třetího trimestru je vhodný spánek na obou bocích – pokud možno nejlépe vlevo, s ohnutými koleny – ideální pro vás a vaše dítě. Tato poloha umožňuje maximální průtok krve a živin do placenty (což znamená menší tlak na vena cava) a zlepšuje funkci ledvin, tím i lepší eliminaci odpadních produktů a menší otoky nohou, kotníků a rukou.

Spaní na levém boku zlepšuje krevní oběh dítěte a tím i jeho výživu z placenty matky. Poloha na levém boku také napomáhá vašim ledvinám efektivně odvádět nadbytečné nebo škodlivé látky a tekutiny z těla. Děloha leží v naprosté většině případů v pravé polovině břicha. Vpravo „běží“ hlavní céva, která odvádí krev z dolní poloviny těla.

Dutá žíla

Pokud by těhotná spala na pravém boku nebo na zádech, mohlo by dojít k útlaku této důležité žíly a zpomalil by se odtok krve z placenty.

Co když se v noci probudíte na zádech? Jistě vás už tato otázka napadla. Tady jde spíše o polohu směřující k usínání, ne během noci. Pokud se vzbudíte na zádech, co se může stát, prostě se přetočíte na bok. Nemůžete ovládat polohu, když spíte, na druhé straně, spaní na zádech ve 3. trimestru není uplně příjemné, můžete tedy předpokládat, že tak nevydržíte celou noc. Je dokázáno, že poloha, ve které usneme, je nejčastěji tou polohou, ve které trávíme v noci nejdelší dobu.

Tipy pro pohodlné polohy během těhotenství

Zde je několik tipů, jak řešit problémy se spánkem v těhotenství:

  • Použijte spoustu polštářů. Zkuste překročit jednu nohu nad druhou a dát jeden polštář mezi ně a další polštář za záda – nebo jakoukoli jinou kombinaci, která vám pomůže spát.
  • Speciální polštář. Chcete-li získat další podporu, zkuste použít těhotenský polštář.
  • Podepřete se. Pokud polštáře nepomohou, zkuste spát v polopřímé poloze.
  • Mějte na paměti, že je normální cítit se nepříjemně během několika nocí nebo dokonce několika týdnů. Vaše tělo se pravděpodobně časem přizpůsobí nové poloze.

Další články o těhotenství naleznete zde.

Pokud vás zajímají i jiné otázky týkající se mateřství, porodu, zdraví, sledujte také  naší uzavřenou skupinku Maminky Happy Baby na Facebooku, nebo na Instagramu.

Sdílejte

Přihlášení

Na našich webových stránkách HappyBaby.cz používáme soubory cookie, abychom vám poskytli, co nejvíce pohodlí při jejich prohlížení. Kliknutím na „Souhlasím s použitím všech cookies“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie. Můžete také pomocí nastavení poskytnout kontrolovaný souhlas nebo zamítnout použití cookies kromě nezbytných.

Povolit všechny cookies Nastavit cookies

Níže najdete kategorie cookies používané na našich webových stránkách, které můžete povolit nebo zakázat. Funkční cookies není možné zakázat, protože jsou pro bezproblémové procházení webu nezbytné. Vaše nastavení cookies je v budoucnu možné měnit pomocí odkazu v patičce webu.

Zavřít

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě