Bolesti břicha v těhotenství

Těhotná maminka s croissantem

U těhotných žen často dochází k bolestem břicha v podobě pnutí, píchání nebo křečí. Důvody bolestí břicha jsou sice rozmanité, avšak pomocí několika triků se většinou dají velmi jednoduše zvládnout.

Rozpínání dělohy

Příčiny bolestí břicha v těhotenství mají často nevinnější příčinu, než by se mohlo nastávající matce zdát. Důvodem k bolestem břicha tak mohou být děložní vazy, které drží dělohu na svém místě. Vazy se spolu s růstem dělohy rozpínají. To vede často k nepříjemnému pnutí po stranách břicha, které je srovnatelné s namožením svalů. Břichu můžete ulevit tím, že si lehnete na záda. K uvolnění děložních vazů pomůže také teplá koupel.

Pohyb miminka

Miminko ve vašem bříšku způsobuje, že žaludek má méně místa, aby se mohl roztáhnout. Proto můžete mít zejména po jídle nepříjemný pocit v břiše. Kromě toho je vaše stále rostoucí miminko aktivní a může tak určitými pohyby způsobovat bolesti v podbřišku. Klekněte si na všechny čtyři, abyste poskytla vašemu břichu trochu úlevy.

Nadýmání 

V důsledku velkých hormonálních i tělesných změn je třeba počítat i s některými zdravotními obtížemi. Mezi běžné těhotenské problémy patří například nadýmání. Zvýšený výskyt nadýmání v těhotenství má dvě hlavní příčiny – hormonální a mechanickou. V těhotenství totiž dochází ke zpomalení trávicích procesů vlivem zvýšené hladiny ženského pohlavního hormonu progesteronu. Dochází k ochabnutí hladké svaloviny ve střevě, což brání snadnému odchodu plynů. Druhým důvodem je, že zvětšující se děloha tlačí na střeva, a tím dochází k mechanickému zpomalení postupu potravy a plynů. Opatření proti nadýmání se v těhotenství neliší od opatření mimo něj. Spočívají v tzv. režimových opatřeních a podávání vhodných léků s obsahem simetikonu, což je látka působící výhradně fyzikálním způsobem.

Z režimových opatření je velmi důležitá úprava stravovacích návyků, tedy celková výživa. Dostatek času na jídlo vede ke snížení množství spolykaného vzduchu. Potíže zásadně zmírní vhodná skladba potravin, je proto důležité dávat pozor na to, co jíst v těhotenství a čeho se vyvarovat. Je třeba omezit cukry, vyhnout se nadýmavým potravinám a syceným nápojům. Také přiměřený pohyb přispívá ke zvýšení pohyblivosti střev. Pomoci mohou i bylinné čaje (máta, fenykl, anýz), aplikace tepla na břicho (termofor) nebo masáž břicha (krouživé pohyby od pravého podbřišku ve směru hodinových ručiček).

Nadýmání je poměrně běžnou záležitostí a ve většině případů jej lze omezit uplatňováním výše uvedených opatření. Pokud vás však trápí dlouhodobě a běžná opatření zůstávají bez účinku, nebojte se vydat pro radu k odbornému lékaři.

Zažívací problémy

50 % nastávajících matek trpí v těhotenství zácpou, která může způsobovat křeče v břiše. Abyste tomu zabránila, měla byste hodně pít a jíst potraviny s vysokým obsahem balastních látek. Výrobky z obilí jako je celozrnný chléb nebo müsli obsahují mnoho balastních látek a podporují správné zažívání.

Pozor: Pokud nemáte dva nebo tři dny za sebou žádnou stolici, není to žádná tragédie! Nepokoušejte se o to za každou cenu. Rovněž si neberte žádná projímadla bez lékařského předpisu!

Těhotenské hormony ovlivňují vaše vnitřní funkce a zvětšující se děloha tlačí na žaludek. Pocit těžkosti po jídle, nadmutost a kyselé říhání jsou nepříjemnými, ale jen přechodnými důsledky. K trikům proti nevolnosti zde uvádíme několik doporučení:

Vyhněte se určitým jídlům:

  • příliš opulentním jídlům, protože výrazně zatěžují žaludek
  • příliš kyselým jídlům, protože produkují kyselinu
  • jídlům, která způsobují nadýmání, jako je zelí, chřest a fazole
  • jako způsobu přípravy dejte přednost grilování a dušené zelenině
  • vyhraďte si na jídlo dost času.
  • po jídle se nenaklánějte dopředu a ani se příliš neprotahujte, abyste zabránila kyselému říhání a pálení žáhy
  • dejte si do postele jeden polštář pod hlavu navíc, abyste mohla spát téměř vsedě
  • je-li nutno, pomoci vám mohou přípravky na pálení žáhy dostupné v lékárně, pokud neobsahují bikarbonát sodný. Buďte v pohodě, pálení žáhy po narození miminka většinou samo mizí.

Náš tip: Rozdělte si jednotlivá jídla. Tak například dezert jezte až dvě hodiny po hlavním chodu.

Sdílejte

Zapomenuté heslo

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě