Být v dobré kondici už před těhotenstvím

dobré kondici

Dnes se mnohé ženy snaží otěhotnět, jenže to nejde na první, druhý a ani další pokus. Co dělat a jak být v dobré kondici už před těhotenstvím? Víme se na to připravit?

Být v dobré kondici už před těhotenstvím

Dnes má téměř každá třetí rodina problém s otěhotněním. Může to být způsobeno mnoha faktory. Problém však nemusí být jen na straně ženy. Problém může být i na straně partnera. To, jak vypadá vaše strava, vaše denní návyky, kosmetika, kterou používáte, ale také to, zda jste do svého života pustili pohyb, toto vše může mít na reprodukci vliv.

Být v dobré kondici už před těhotenstvím není samozřejmost.Často si neuvědomujeme, že v této rychlé době zapomínáme na velmi důležité věci, jako je správné složení stravy, které by nám mělo dodat vše, co potřebujeme. Jakož i to, že bychom měli zapomenout na zpracované potraviny. Život plný párty, často i alkoholu či cigaret není zcela ideální přípravou na budoucí těhotenství.

Obezita a nadváha

V uspěchaném světě se zapomínáme hýbat. Zapomínáme na relax, zapomínáme na cvičení, nemáme na to čas.S tím často souvisí i zhoršení zdravotního stavu. Dnes už mnoho mladých lidí trpí nadváhou, která mladému organismu neprospívá. Právě nadváha může mít vliv na snahu otěhotnět. K nadváze se mohou přidružit další onemocnění. Vzniká tak kolečko, kde trpí hormonální soustava. Obezita také negativně ovlivňuje zdraví ženských orgánů. Ženy tak často trpí mykózami a záněty.

Vhodnou cestou je najít si dobrého nutričního terapeuta, někoho, kdo poradí, jak správně a hlavně zdravě shodit nadbytečná kila. V pořádku však nejsou žádné hladovky či monopotravinové diety. Velmi obezřetná bych byla, i co se týče různých “ověřených” hubnoucích kúr známých firem v podobě různých drinků, shake a podobně. Strava by měla být naopak velmi pestrá, bez zbytečných aditiv s povolenými a hlavně funkčními potravinami.

Funkčními potravinami můžeme nazvat prebiotika a probiotika. Ty mají v případě obezity skutečný význam, protože při vysoké nadváze se často mění i mikrobiota střeva. Naladěním správné mikrobioty později může osoba lépe přijímat a vstřebávat vitaminy a minerály, zároveň však tělo více spolupracuje i při shazování nadbytečných kil.

A co strava? Dá se být v dobré kondici díky ní?

Bohužel, mnozí jsme zaměřeni na kvantitu a ne na kvalitu výrobků.S tím často souvisí i náš zhoršený zdravotní stav a často i komplikace, které není vidět okamžitě ale až postupem času. Často se stravujeme zpracovanými rychlými potravinami či hotovými jídly, místo toho, abychom si vše uvařili ze základních surovin.

Polotovar totiž obsahují množství přídavných látek, aditiv, z nichž mnohé mohou při časté konzumaci a hlavně v komplexu dalších látek způsobovat zdravotní problémy. Vzpomíná se jejich vliv na hormonální soustavu, ale také neurologkcé problémy či karcinogenita, problémy s ledvinami, žaludkem a mnohé jiné.

Výsledkem jejich působení je sice lákavá barva, dobrá chuť, ideální konzistence, ale reálný dopad na zdraví na první pohled nevidíme. Také chrání potraviny před rychlým zkažením, a tak prodlužují expiraci. Jak bylo zmíněno mají tak negativní vliv na střevní mikrobiotu a zdravá střeva, které jsou základem našeho zdraví.

Čemu bychom se měli vyhnout?

Vypustit bychom měli z vaší stravy hlavně:

  • konzervanty, jako je například kyselina benzoová, kyselina sorbová a všechny jejich soli či oxid siřičitý,
  • tavící soli, které jsou součástí tavených sýrů
  • umělá sladidla, jako jsou acesulfam K, aspartam, sacharin a mnohé jiné (ve zkratce E 420, E 421, E 953, E 965, E 966, E 967)
  • zvýrazňovače chuti, jako jsou kyselina glutamová, kyselina guanylová, kyselina inosinová a jejich soli
  • barviva, které nejsou přírodního charakteru, jako je například brilantní modř, tartazín, červeň či jiné
  • a mnohé další chuť či vzhled upravující látky

Také bychom si neměli potraviny připravovat, zvlášť pokud jsou horké, do plastových, melaminových nádob a podobně, protože teplo způsobuje únik chemikálií do jídla.

Nazapomínejme na pitný režim.Pijte hlavně čistou vodu, případně kvalitní minerální vody, které vám zajistí dostatek minerálů.

Stravovací návyky si můžete přizpůsobit podle svých preferencí, … …

dbejme ale na to, aby skladba potravin dodala vašemu tělu vše, co potřebujete. V podstatě je úplně jedno, jaký typ stravy si vybereme, pokud se máme s kým poradit, abychom nestrádali. Buďme klidně vegani, vegetariáni nebo konzumujme maso.

Endokrinní disruptory

Endokrinní disruptory jsou chemické látky, které se nacházejí všude kolem nás. Dnes už některé víme pojmenovat, ne všechny ale byly odhaleny. Chemikálie nacházející se v plastových výrobcích, hnojivech, kosmetice či stravě mohou nepříznivě ovlivňovat naše zdraví a plodnost. I proto má smysl vyhýbat se zpracovaným potravinám, místo čisticích výrobků rašej sáhnout po starých známých pomocnících, jako je například soda, ocet a podobně.

Mezi endokrinní disruptory patří chemikálie v plastech – fenoly a ftaláty (např bisfenol ABPA, zda Bis (2-ethylhexyl) ftalát (DEHP), dibutyl ftalát (DBP), diisobutyl ftalát (DIBP) a benzylbutylftalát (BBP) a podobně). Dnes se již ve značné míře v plastových výrobcích nepoužívají. Ale je fajn si to ověřit. Často se i dnes prodávají výrobky, zejména na tržištích, které kontrolou kvality neprošly. Kupujte tedy ověřené výrobky, které to uvádějí přímo na etiketách.

Kosmetika a zemědělské chemikálie

Dnes je možné koupit celý komplex zdravotně nezávadné kosmetiky a čisticích prostředků. Je třeba si uvědomit, že kůže je největší orgán na našem těle a vstřebává vše, co s ní přijde do styku. Také má pokožka svou mikrobiotu, kterou používáním chemické kosmetiky narušíme.

Při kosmetice platí, čím méně je toho ve složení, tím lépe. Většinou už výrobci uvádějí, že neobsahují problémové chemické látky. Je však dobré si to vždy ověřit. Kosmetiku si pečlivě vybírejme. Dnes je na trhu dostatek kvalitní kosmetiky, či pro maminku, tatínka ale i miminko.

Chemikálie kromě toho, že mají negativní vliv na hormonální soustavu, mohou negativně ovlivňovat neurologickou soustavu či mohou působit jako karcinogeny a způsobovat vývojové poruchy. Pokožka po jejich aplikaci může zůstat suchá či ekzematózní.

Zaměřme se na problémové látky, jako jsou: Parabeny, Triclosan, Triphenyl phosphate – TPHP / TPP, Sodium lauryl sulfate (SLS) / Sodium laureth sulfate (SLES), Toluen, Hliníkové soli / Aluminium, Těžké kovy, chemikálie v přípravcích na opalování ( Benzophenone, PABA, avobenzone, homosalate and ethoxycinnmate), Mastek / Talc a mnohé jiné.

Svou roli hrají i pesticidy, insekticidy a hnojiva, které v hojném počtu rozhazujeme po polích. Pro mnohé je otázka stravy v “Bio kvalitě” velmi těžko uchopitelná. Pokud ale máme možnost, pokusme se co nejvíce potravin koupit v biokvalitě.

Pohyb, stres a spánek je cestou, jak být v dobré kondici

Budoucí maminka ale i otec by měly do svého života pustit pohyb, který je pro dobrý zdravotní stav a zdravý životní styl velmi potřebný. Pohybem se daří odbourat stres, který reprodukční schopnost ovlivňuje. Ať už je to stres z práce, strach z toho, zda budeme schopni splatit hypotéku a mnoho jiných různých stresových situací, které nám dělají vrásky na čele. Pokud se nám podaří snížit stres na nejnižší možnou míru, tím dříve se podaří otěhotnět. Stres totiž pravděpodobně ovlivňuje hypofýzu, která má na starosti uvolňování vajíček.

A spánek?Když se dostatečně hýbeme, nedíváme neustále do displejů před spaním, a také dbáme na kvalitní stravu, nemusíme mít o spánek obavy. Tělo si tak vytvoří dostatek melatoninu. Plnohodnotný spánek a odpočinutý organismus je totiž základ psychické pohody.

Vše jste upravili a zatím je těhotenství v nedohlednu? Průběžně můžete svůj stav konzultovat s lékařem. Pokud by ani po celkové změně vašeho životního stylu těhotenství nepřicházelo, je skutečně komunikace s odborníky na místě.

Hormonální antikoncepce

Přestože se píše, že antikoncepce neovlivňuje další těhotenství, mnohé ženy píší opak. Proto, pokud chcete v blízké budoucnosti otěhotnět a berete antikoncepci, je lepší začít se chránit jiným způsobem. Antikoncepci jednoduše včas vysaďte. Ideální by bylo antikoncepci do svého života vůbec nepustit.

Chcete se dozvědět více, nebo se podělit o Vaše zkušenostmi s jinými maminkami? Připojte se do naší uzavřené skupinky maminek na Facebooku nebo nás sledujte na našem Instagramu.

 

Sdílejte
Kompletní portfolio HBKompletní portfolio HBreklama

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě