Váha těhotné ženy? Kolik by měla žena přibrat v jednotlivých trimestrech?

To, jaká bude váha těhotné ženy, závisí na mnoha okolnostech – na tom, zda žena trpí těhotenskými nevolnostmi, jaká je její míra stresu v daném období, jakou hmotnost a BMI měla před otěhotněním a pod. Svou roli zde ale také hraje genetika, rychlost metabolismu a samozřejmě i způsob stravování.

Jaká by měla být váha těhotné ženy? Kolik by žena měla ideálně přibrat?

Ne vždy platí, že pokud se nastávající maminka stravuje zdravě a dbá o svůj jídelníček, bude její váhový přírůstek optimální. Mnoha maminkám, přestože dodržovaly zdravou životosprávu, se přehoupla ručička váhy přes 20 kilogramů. A stejně jsou i maminky, které nepřibraly skoro nic, a přitom se v jídle nijak neomezovaly.

Obecně platí, že váhový přírůstek v těhotenství je velmi individuální, existují určitá odborná doporučení. Uvádí se, že žena by měla při zdravém průběhu těhotenství přibrat kolem 12-15 kilogramů – přičemž váha plodu by měla být kolem 3,5 – 4 kg.

Toto je debata o celkovém váhovém přírůstku v těhotenství. Jak jsou na tom jednotlivé trimestry? Zde je třeba mimo jiné sledovat, jak rovnoměrně váha narůstá. Pokud by hmotnost náhle začala prudce stoupat nebo naopak klesat (hlavně ve druhém a třetím trimestru), je třeba to konzultovat s ošetřujícím lékařem. Může to totiž poukazovat na různé zdravotní problémy matky či plodu (cukrovka, preeklampsie, špatné prospívání miminka v děloze apod.).

Kolik by žena měla přibrat v jednotlivých trimestrech?

První trimestr

Během prvního trimestru často maminky nepřiberou vůbec nic, některé dokonce ještě kvůli těhotenským nevolnostem a trávicím problémům shodí. Vliv na hmotnostní přírůstek má v tomto období také to, v jaké kondici byla maminka před otěhotněním a zda cvičila.

Pokud se jedná o maminky sportovkyně – fitnessky s nižším množstvím podkožního tuku, jejich váha může v úvodu těhotenství růst naopak poměrně rychle kvůli tomu, že tělo si začne vytvářet potřebné tukové zásoby, které se později využijí při kojení. Obecně se udává, že váhový přírůstek by měl být Max. 2 kilogramy.

Druhý trimestr

Ve druhém trimestru většinou těhotenské nevolnosti i chutě ustupují a organismus si postupně na novou situaci přivyká. V tomto období je už žena schopna poměrně dobře dodržovat zdravě sestavený jídelníček. Váhový přírůstek na konci 6. měsíce by neměl překročit 8 kilogramů.

Třetí trimestr

V posledním trimestru by pak měla váha narůst o dalších 4 až 7 kg. Není výjimkou, že hmotnost v tomto období občas stagnuje. Nebo naopak maminky, u kterých byl váhový přírůstek dosud poměrně malý, začnou velmi rychle tloustnout.

Hmotnost versus BMI – váha těhotné ženy

Pokud sledujeme hmotnost nastávající maminky je nutno zohlednit i její výchozí váhu. V tomto případě odborníci vycházejí z tabulek BMI. Pokud je před otěhotněním nebo v jeho úvodu BMI dané ženy nízké, nemusí mít obavy a může si dovolit přibrat víc bez obav, že by to mělo na miminko, popř. na ni samotnou, negativní vliv. Pokud jsou totiž maminky příliš štíhlé, mohou mít potíže s udržením těhotenství nebo může dojít k předčasnému porodu.

Naopak, pokud se jedná o maminku, která trpí nadváhou až obezitou (BMI kolem 30), její váhový přírůstek by neměl překročit 9 kilogramů. Je známo, že nastávající maminky s nadváhou nebo obezitou jsou mnohem více ohroženy komplikacemi, jako jsou vysoký krevní tlak, preeklampsie, těhotenská cukrovka apod.

Průběh přibírání v 1-3. trimestru podle BMI

Na přesné hodnoty BMI vztažené k nárůstu hmotnosti během těhotenství se můžete podívat v tabulce, kterou vydal Ústav pro lékařství Národní akademie věd USA. Někdo může namítat, že dané údaje se týkají americké populace, ale vzhledem k tomu, že i u nás narůstá počet lidí s nadváhou a obezitou, lze tato data poměrně dobře aplikovat i u nás.

 

Vlčí hlad, chutě na sladké nebo neobvyklé chutě – co s tím?

Možná by bylo fajn uvést i nějaké praktické rady pro nastávající maminky, které se objevují v souvislosti s hmotností.

Mezi nejčastější dotazy patří:

  • Co mám dělat, když mě trápí záchvaty vlčího hladu?
  • Co dělat, když mám neobvyklé chutě?
  • Mám neodolatelnou chuť na něco sladkého, co s tím?

První trimestr je skutečně nevyzpytatelný

Vycházejme z toho, že první trimestr bývá u nastávajících maminek skutečně nevyzpytatelný. Od úplného nechutenství a těhotenských nevolností, přes chutě na neobvyklé potraviny (velmi známé jsou např. chutě na kyselé okurky) až po neřízenou chuť na sladké.

V tomto období ženou navíc doslova „lomcují hormony“. Je pro ni poměrně náročné udržet své chutě na uzdě a stravovat se podle zásad zdravé výživy. Je dobré, pokud je žena předem na danou situaci připravena a nebere ji příliš osobně. Jak se zmiňuje výše, hormony se časem stabilizují. Postupně se upraví i zažívací problémy a různé chutě se postupně upraví.

Ve druhém a třetím trimestru lze stravovací návyky upravit

Od druhého trimestru si žena může poměrně dobře své stravovací návyky upravit s ohledem na své zvyšující se nároky a nároky miminka. V tomto období dbejte hlavně na pestrost a pravidelnost. Díky tomu, že nastávající maminka bude jíst častěji a v menších porcích, předejde nebo omezí problémy spojené s pálením žáhy a navíc ji nebudou trápit návaly vlčího hladu.

Ty bývají často spojeny s vyšším příjmem jednoduchých sacharidů nebo potravin s vysokým glykemickým indexem. Po jejich konzumaci dochází k vyplavení velkého množství inzulínu a následně k výraznému poklesu hladiny krevního cukru, což může způsobit pocity nevolnosti. vlčího hladu.

Kolik jste přibrala v těhotenství vy? Podělte se o vaše zkušenosti s jinými maminkami nebo s námi v  naší uzavřené skupinky maminek na Facebooku a podělit se o své zkušenosti.

 

 

Sdílejte

Přihlášení

Na našich webových stránkách HappyBaby.cz používáme soubory cookie, abychom vám poskytli, co nejvíce pohodlí při jejich prohlížení. Kliknutím na „Souhlasím s použitím všech cookies“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie. Můžete také pomocí nastavení poskytnout kontrolovaný souhlas nebo zamítnout použití cookies kromě nezbytných.

Povolit všechny cookies Nastavit cookies

Níže najdete kategorie cookies používané na našich webových stránkách, které můžete povolit nebo zakázat. Funkční cookies není možné zakázat, protože jsou pro bezproblémové procházení webu nezbytné. Vaše nastavení cookies je v budoucnu možné měnit pomocí odkazu v patičce webu.

Zavřít

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě