Na pláž s dětmi

Výlety na pláž mohou být velikým zdrojem rodinné zábavy, ale pamatujte na tyto bezpečnostní pravidla a tipy, než se vydáte zabořit své tělo, hlavu, nebo nohy do písku.

Co vědět, než půjdete

Než se vydáte vstříc dni plnému zábavy na slunce, vždy si zkontrolujte zprávy o počasí. Nikdy nenavštěvujte pláž ani neplavte v oceánu nebo moři za extrémního počasí, zvlášť když udeří hromy a blesky. Sledujte rozmístěné značky a varovné příznaky nebo se zeptejte nejbližšího plavčíka, pokud si nejste jisti, co znamenají.

Domovskou základnu umístěte blízko bezpečné zóny, například u stánku s občerstvením, nebo blízko stanovišti plavčíka.

Co si přinést

Nezapomeňte rozhodně opalovací krém s faktorem 30 a více. Aplikujte každé dvě hodiny i častěji, pokud jste střídavě ve vodě a mimo ni. Klobouky a sluneční brýle s širokým okrajem mohou poskytnout další ochranu. Pár dalších věcí…

  • Vystavování se slunečnímu záření výrazně zvyšuje riziko onemocnění rakovinou kůže a způsobuje poškození očí.
  • Mezi 11. a 16. hodinou se snažte, aby děti nepobývaly na sluníčku, zorganizujte program na tuto část dne ve stínu.
  • Děti mladší jednoho roku nemají být nikdy vystavovány přímému slunci. I když jsou ve stínu a pod slunečníkem, chraňte je vždy navíc lehkým oblečením.
  • Před pubertou není přirozený ochranný systém dětí ještě plně funkční.
  • Mořský vánek dává falešný dojem bezpečí.
  • Plachty lodí, paluby lodí a mořská pěna odrážení velké množství UV paprsků. Nanášejte často opalovací krémy s minimálním ochranným faktorem 25.
  • Svoji ochranu žádají také rty.
  • Opalovací krém aplikujte dvacet minut před odchodem na pláž, každé dvě hodin opět namažte.
  • Do 6. měsíce věku není vhodné děti mazat opalovacím krémem, jejich ochranu před sluncem bychom měli zajistit tak, že zůstanou ve stínu a budou oblečené do dlouhých rukávů a nohavic z lehkých prodyšných nebo speciálních UV materiálů. Chrání pokožku a prodlužují opalování. Slunce pokožku vysušuje a způsobuje její předčasné stárnutí!
  • Po opalování se tak může stát, že je pokožka nepříjemně napjatá, horká a podrážděná. Pro její zklidnění je tedy důležité používat přípravky po opalování, které mají hydratační, zvláčňující a často také chladivé účinky. Správná péče po slunění navíc zajistí dlouhodobější uchování opálení, krásné zhnědnutí a zabrání olupování svrchní části pokožky.
  • Pro miminka doporučujeme odvětrávací matraci v kočárku a textilní clonu.

  • Pozor, ne všechny krémy se snesou s citlivou dětskou pokožkou.Kvalitní, šetrné krémy jsou drahé, při koupání či sportu se smývají a je třeba se opakovaně mazat, jak jsme již psali. Mnoho dětí mazání přímo nesnáší, doporučujeme proto trička a plavky do vody s UV ochranným faktorem.

Sluneční brýle pro dětí starší 3 let 

Ruku na srdce, jak často vidíte, děti nosí sluneční brýle? Je to vzácné, že?

Ale pokud jste svým dětem vštípili důležitost čištění zubů, zapínání bezpečnostního pásu, nošení vhodného vybavení na sport, stejně důležité je začít se starat o to, aby nosily sluneční brýle.

UV záření je neviditelné spektrum světla, které je přítomno v naší atmosféře 365 dní v roce a dosahuje zemského povrchu i za oblačných nebo zatažených dnů. Poškození UV je kumulativní – časem roste – a nevratné. Pravděpodobně také víte, že děti tráví venku více času než dospělí. Některé studie odhadují, že až 50 % celoživotní expozice UV záření se hromadí do 18 let.

Víte, že…

  • děti jsou každý rok vystaveny asi 3krát více UV paprskům než dospělí?
  • celková celoživotní expozice UV světlu má přímou korelaci s očními problémy později v životě, včetně vývoje šedého zákalu a k onemocnění sítnice.?
  • nošení klobouků je vhodné, široké okraje blokují asi 50 % vystavení očí UV záření, ale to nestačí?Nikdy není příliš brzy na to, aby vaše děti začaly nosit kvalitní sluneční brýle, které chrání jejich oči před poškozením UV paprsky, kdykoli jdou ven. Existuje široký výběr slunečních brýlí pro všechny věkové kategorie dětí od 6 měsíců do 18 let.

Mnoho rodičů má dobré úmysly. Ze 73 % dospělých, kteří nosí sluneční brýle, 58 % z nich vybízí své děti, aby nosily sluneční brýle. Může to trvat krátkou dobu, ale je těžké být konzistentní. Dětské sluneční brýle se často ztratí nebo rozbijí a nenahrazují se novými.

Děti s modrýma očima jsou vystaveny většímu riziku poškození UV, než děti s hnědýma očima, takže by si rodiče měli být vědomi toho, že modré oči potřebují vyšší ochranu. Obzvláště ve dnech na pláži, kde je velké sluneční záření, jsou děti vystaveny riziku spálení očí. Poškození UV zářením může mít mnoho různých forem a může vést k vážnějším problémům.

Dětem, které jsou mladší 3 let, se doporučuje být většinu času ve stínu bez nutnosti nošení brýlí.

Pijte hodně vody, abyste se vyhnuli úpalům

Zabalte si kromě zdravých svačin i vodu, vyhněte se sladkým limonádám, minerálkám, černému čaji, sladkostem vůbec.

Dodržování pitného režimu je u dětí složitější, protože nejsou vždy schopné rozpoznat pocit žízně. „Zatímco dospělým se doporučuje denně vypít dva a půl až tři litry tekutin, dětský organismus má potřebu tekutin větší, protože je tvořen větším podílem vody než organismus dospělého člověka, až 70 %. Množství tekutin pro dítě je závislé na jeho věku a tělesné hmotnosti. Platí, že čím je dítě menší, tím více tekutin na jeden kilogram své váhy potřebuje. Orientačně by však roční dítě mělo vypít mezi 1–1,3 litru tekutin za den. U dvouletého dítěte je to 1,3–1,5 litru za den. Tříleté až sedmileté děti by měly vypít kolem 1,6 litru za den a sedmileté až desetileté děti potom 1,8 litru za den.

Vždy je ale nutné přihlížet i k řadě dalších faktorů: Zda je dítě zdravé, jakou má fyzickou aktivitu, jaké je počasí; v parném létě bude vyšší nárok na příjem tekutin než v zimním období apod.

Prevence úrazů

Běh a hraní v písku mohou být zábavné, ale je důležité myslet i na plážové boty.  Skrytá nebezpečí v písku, jako je rozbité sklo, mohou zničit váš den v jediném okamžiku. A zvláště v horkých dnech se stačí projít bez bot po písku, ten vám může chodidla velmi rychle popálit, natož u malých dětí.

Do moře doporučujeme mít boty na to určené, nejlépe neoprenové, s protiskluzovou podrážkou a suchým zipem

.

Plavejte bezpečně

Nejčastější zranění na pláži se vyskytují ve vodě v důsledku silných vln. Nezapomeňte, že plavecké dovednosti se v bazénu a oceánu liší, takže i když můžete být zkušeným plavcem v bazénu, v oceánu můžete čelit silným proudům, vlnám a nepředvídatelným podmínkám. Pokud jste chyceni v proudu, plavte rovnoběžně s břehem, dokud se z něj nedostanete, a pak můžete bezpečně změnit kurz a plavat směrem k pobřeží.

Pokud vaše dítě není silným plavcem, ujistěte se, že má na sobě řádně padnoucí vestu a a je pod přísným dohledem. Ne všechny pláže jsou vhodné k plavání, takže se ujistěte, že jste zkontrolovali značení.

Zcela jistě sdílíte vodu s mnoha tvory a organismy a měli byste o nich něco vědět, protože 99 % života pod vodou je zdraví ohrožující nebo dokonce smrtící.

Odložte plavání v oceánu, pokud máte otevřenou ránu nebo odřenou nohu či ruku, mohli byste si přivodit infekci. Jakékoli oděrky musí být uzavřeny a uzdraveny, než půjdete do vody. Ačkoli se obecně doporučuje opláchnout malé poranění nebo zranění slanou vodou, voda z oceánu není dostatečně čistá.

Nezbývá než popřát krásnou dovolenu u moře a na pláže s rozvahou!

Pokud ještě nejste registrovaná v Happy Baby Klubu, neváhejte a zapojte se do komunity více než 100 000 maminek z celé ČR a získejte všechny výhody na jednom místě. My, maminky Happy Baby se na vás těšíme nejen online, ale třeba i na viděnou na některém z našich pravidelných setkání!

Sdílejte

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě