Vitamin D a jeho význam v průběhu života

Doporučená denní dávka vitaminu D se liší podle věku. V prvních letech života je vitamin D zásadní pro normální růst, vývin kostí a zubů a též pro správné fungování imunitního systému. Rodiče by měli dbát na to, aby jejich děti měly vitaminu D dostatek. Důležitá role vitaminu D pokračuje i v dospělosti, kdy pomáhá udržet silné kosti a zuby a podporuje normální funkci imunitního systému.

Obzvláště důležitý je vitamin D v těhotenství, protože podporuje imunitu nastávající maminky a přispívá ke správnému růstu a vývinu kostí miminka. Ale zpět k samotnému vitaminu D.

Vitamin D

Vitamin D je v podstatě skupina vitaminů. Pro lidi je důležitá skupina dvou sloučenin, a to vitamin D3 – cholekalciferol a vitamin D2 – ergokalciferol. Rozborem krve se dá u každého člověka zjistit, kolik jich v těle má. Pokud je jich málo, může to vést k řadě problémů. Dnes už však není těžké dodat našemu tělu vitamin D ve formě různých doplňků.

probiotika BioGaia

Probiotika BioGaia s vitaminem D – doplňky stravy

Přírodní zdroje

Nejznámějším zdrojem vitaminu D je sluneční záření. Když vystavíme pokožku slunci, naše tělo dokáže tento vitamin syntetizovat. Pozor, je velmi důležité, kde žijeme. V oblastech, kde je během roku slunečného svitu málo, lidé občas nedostatkem vitaminu D trpí. I v našich zeměpisných šířkách je jeho přirozená tvorba omezená jen na část roku, a sice letní měsíce.

Vitamin D se nachází i ve stravě. Je obsažený v rybím tuku, rybách, hovězích játrech, mléku a mléčných výrobcích či vaječném žloutku. V mléku a vejcích je vitaminu D enormně málo, protože zvířata, z nichž pocházejí, dnes žijí v uzavřených prostorách bez přístupu na slunce. V podstatě i ona trpí nedostatkem vitaminu D.

Jaké množství vitaminu D je dostatečné?

Doporučení odborníků k doporučené denní dávce vitaminu D se mohou lišit. Pro naše klimatické podmínky, zejména od podzimu do jara, se obvykle uvádí doporučená denní dávka 10 mikrogramů vitaminu D do pro děti do 1 roku a 20 mikrogramů vitaminu D pro starší děti a dospělé. (Zdroj: DACH 2019, Kritéria německy mluvicích zemí, aktuálně používaná i v ČR. Hodnoty při chybějící endogenní produkci.)

Význam vitaminu D u těhotných žen

fit v těhotenství - vitamin dNastávající maminka potřebuje dostatek žádoucích vitaminů, minerálů a jiných důležitých prvků, aby těhotenství probíhalo co nejpohodověji. Imunitní systém potřebuje maximální podporu. Důležitá je kvalita stravy, pohoda a co nejméně stresu. Zapomínat by neměla ani na kvalitní doplňky stravy, které jejímu tělu chybí.

Probiotika mají pozitivní vliv na střevní mikrobiom. Když má těhotná žena kvalitní střevní mikrobiom, napomáhá to nejen jejímu zdraví, ale i zdraví děťátka v jejím bříšku.

 

Význam vitaminu D u malých dětí

BioGaia miminka - vitamin dMiminka přicházejí na svět s nezralým imunitním systémem a potřebují na začátku s imunitou trochu pomoci. Tento proces začíná ještě v těhotenství, kdy jim maminka předá část svého obranného systému. Této části imunity se říká pasivní imunita.

Tento proces začíná ještě, když je miminko v děloze. Již tehdy dochází k přenosu určitých protilátek od matky přes placentu.

Zdravá výživa, bohatá na vitaminy a minerály, spánek a stejně tak pobyt na čerstvém vzduchu podpoří imunitu dítěte. Pobyt na čerstvém vzduchu a na slunci je zvlášť důležitý v dětském věku kvůli tvorbě vitaminu D. Pozor však na miminka do jednoho roku věku. U nich je lepší zvyšovat hladinu vitaminu D pomocí doplňků, protože tyto děti nesmí být dlouho na přímém slunci kvůli své jemné pokožce, která by se mohla spálit.
Zdravý růst, silné kosti, dobrá imunita – vitamin D je v našem životě nepostradatelný už od malička.

Význam vitaminu D u starších dětí

BioGaia děti - vitamin dDěti neuvěřitelně rychle rostou, zkoumají nové věci a vrhají se do dobrodružství. Od doby, kdy přijdou do prvního kolektivu se jejich imunitní systém musí vypořádat s množstvím zatěžkávacích zkoušek. Zvlášť na podzim a v zimě, tedy v době, kdy je v našich zeměpisných šířkách nedostatek slunečního svitu, je vhodné imunitní systém podpořit.

Vědecký výzkum v poslední letech prokázal, že na normální funkci imunitního systému se výrazně podílí vitamin D. Během podzimu a zimy, kdy méně svítí slunce, je vhodné vitamin D doplňovat. Doporučená denní dávka vitaminu D u dětí starších 1 roku a dospívajících je 15 mikrogramů. (zdroj: Evropský úřad pro bezpečnost potravin)

Význam vitaminu D u dospělých

BioGaia dospělý - vitamin dV dospělosti hraje klíčovou roli náš životní styl. Stres, nedostatek spánku, příliš namáhavé sportování a nevyvážená strava mohou negativně ovlivnit imunitní systém. Také užívání antibiotik imunitě nesvědčí, protože tyto léky nedokážou rozlišovat mezi patogeny (původci onemocnění) a prospěšnými bakteriemi střevní mikrobioty a ničí obojí.

I v dospělosti platí, že během podzimním a zimních měsíců je pro náš imunitní systém vhodné doplňovat vitamin D. Vědecké průzkumy ukazují, že v našich zeměpisných šířkách dospělí lidé trpí
nedostatkem vitaminu D, a tedy i oslabeným imunitním systémem. Jsou náchylnější k onemocněním, které často končí užíváním antibiotik.

Význam vitaminu d ve stáří

BioGaia stáří - vitamin dStárnutí je proces, který nemůžeme zastavit. Ovlivňuje celé tělo, má vliv i na imunitu a snižuje její účinnost.

To znamená, že imunita starších lidí se již nedokáže s cizorodými buňkami vypořádat tak efektivně jako dřív. U starších lidí je proto tak důležitá podpora imunitního systému.

 

 

Kromě dodržování zásad zdravého životního stylu lze doporučit u starších dětí a dospělých užívání probiotického doplňku stravy BioGia® Protectis® tablety s vitaminem D, který pomůže podpořit střevní mikrobiotu. Tablety s vitaminem D jsou určeny:

  • Pro děti od 12 let a dospělé.
  • Těhotné a kojící ženy.

Přečtěte si další články o imunitním systému. Sledujte náš Facebook a žádná novinka ze světa rodičovství vám neunikne.

Sdílejte
Kompletní portfolio HBKompletní portfolio HBreklama

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě