Vitamín D

vitamín

Vitamín D je jeden z pěti vitamínů rozpustných v tucích a  je nepostradatelný prvek našeho organizmu. Má mnoho významných biologických funkcí. Díky němu dokážeme správně vstřebávat vápník, hořčík, fosforečnany ve střevech. Je zodpovědný za dobře fungující imunitní systém. Určitě si mnohý z nás vzpomenou na, v minulosti velmi často skloňovanou, skoliózu a s tím spojenou velmi neoblíbenou lžičku rybího oleje.

Vitamín D

jako skupina vitamínů – Kalciferoly Vitamín D je v podstatě skupina vitamínů. Pro lidi je důležitá skupina dvou sloučenin, a to vitamín D3 – cholekalciferol a vitamin D2 – ergokalciferol. Jejich obsah v našem organismu je možné změřit pomocí rozboru krve. Jejich nedostatek může mít za následek řadu problémů. Dnes však není problém vitamín D dodat našemu tělu ve formě různých doplňků.

Vitamín D jako sluneční vitamín

Známý je i jako sluneční vitamín, protože ho naše tělo dokáže syntetizovat vystavením pokožky slunci. Zde však platí, že je velmi důležitá zeměpisná poloha, protože v zemích, kde je slunce málo během celého roku, lidé často trpí jeho nedostatkem. Jeho přirozená tvorba je tak omezena pouze na jistou část roku, a to v letních měsících, zvláště v našich zeměpisných šířkách. Důležité je i časové rozmezí během dne. Pro tvorbu vitamínu D je ideální doba mezi 10. až 14. hodinou. Později je už slunce velmi nízko. Bohužel, problémem je i to, že většina lidí tráví na slunci málo času během dne a mnozí tráví čas v práci až do doby, kdy je již tvorba vitamínu D nízká.

vitamín D

Dnes je však otázka vystavení slunci dost kontroverzní témou. Sluníčko se dnes totiž spojuje s možnou rakovinou kůže. V případě, že pokožku chráníme ochrannými krémy, vitamín D se v takovém případě nevytvoří nebo se ho vytvoří jen velmi málo. Tím pádem ho mnozí z nás mají nedostatek a vzniká bludný kruh – oslabený imunitní systém, vstřebávání zmíněných prvků, možná rachitida u dětí či měknutí kostí u dospělých a mnoho dalších problémů spojených s jeho nedostatkem.

 

Vitamín D

Přehnaná hygiena a vitamín D

I když se vystavíme slunci, mnoho z nás neví, že, pokud se často myjeme mýdlem a různými gely, naše pokožka ztrácí přirozenou vrstvu tuku, která je v podstatě živnou půdou pro tvorbu vitamínu D v kooperaci se slunečním zářením. Vliv na tvorbu vitamínu D má i věk. Dnes víme, že čím sušší pokožka je, tím méně vitamínu D umí naše tělo vytvořit. To může být problém u starších lidí, kteří mají pokožku přirozeně tenčí a tím pádem sušší, stejně tráví i méně času na slunci. U malých dětí se vůbec nedoporučuje vystavit pokožku slunci v prvním roce. Právě tyto malé děti by měly být podávaly doplňky vitamínem D denně minimálně první rok. V případě, že matka kojí, dítě přijímá určité množství vitaminu D jako součást mateřského mléka.

Vitamin D ve stravě

Vitamín D najdeme i ve stravě. Je tedy možné získat jisté množství i v rámci pestré stravy. Není ho však mnoho a nejvíce vitamínu D poskytují doplňky stravy a pobyt na slunci.

Najdeme ho hlavně v rybím tuku, rybách, hovězích játrech, mléce a mléčných výrobcích či vaječném žloutku. Strava bohatá na vitamin D by se měla konzumovat v kombinaci s tukem, vstřebatelnost vitamínu D tím narůstá.

Vitamín D

V mléce a ve vejcích je však vitamínu D enormně málo, protože zvířata žijí v uzavřeném prostoru bez přístupu na slunce. V podstatě i oni trpí nedostatkem vitamínu D. Mnohem více ho poskytnou ryby, pokud je zařadíme do pestré stravy. Jedná se však o mořské mastnější ryby (losos, makrela, sardinky, tuňák, krevety). Nejvíce vitamínu D poskytnou výrobky z ryb, jako je například rybí olej. Ten však díky vůni a chuti nebývá zcela oblíbeným doplňkem stravy.

Vitamín D v mezinárodních jednotkách (international units IU)

• Pobyt na slunci mezi 11. a 14. hodinou v plavkách během 15 až 20 minut (ideálně bez ochranné vrstvy krému) nám poskytne zhruba 20 000 IU vitaminu D3

• tresčích játra obsahuje 5000 IU v jedné konzervě

• Kávová lžička rybího tuku obsahuje 1250 IU

• Losos 100g obsahuje 650 IU

• Sardinky 100 g obsahují 450 IU

• Tuňák 100g obsahuje 236 IU

• Vejce ve 100 g obsahuje 52 IU

• Ementál v 100 g obsahuje 20 IU

Doporučené dávky vitamínu D

Doporučení odborníků se mohou lišit podle věku a potřeb jedince. Pro naše klimatické podmínky se obvykle uvádí denní dávka 10 mikrogramů vitamínu D jednoho roku a 20 mikrogramů pro starší děti a dospělé, také pro těhotné a kojící ženy.

* Zdroj: DACH 2019, Kritéria německy hovoriacichch zemí.

vitamín D

Význam vitamínu D pro náš organismus

• Napomáhá dobrému fungování imunitního systému

• Zvyšuje odolnost proti virům a akutním respiračním onemocněním

• Jeho hladina ovlivňuje sekreci inzulínu a glukózovou intoleranci

• Může ovlivňovat hladinu krevního tlaku

• Podílí se na množení buněk

• Snižuje autoimunitní odpověď organismu

• Přispívá k dobré kvalitě kostí a zubů

• Přispívá k absorpci vápníku a fosforu

• Udržování normální funkce svalů (spolu s vitaminem K2)

• Pomáhá proti měknutí kostí (spolu s vitaminem K2)

Chcete se dozvědět více, nebo se podělit o Vaše zkušenostmi s jinými maminkami? Připojte se do naší uzavřené skupinky maminek maminek na Facebooku nebo nás sledujte na našem Instagramu.

Sdílejte
Kompletní portfolio HBKompletní portfolio HBreklama

Přihlášení

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě