Jak by měla vypadat strava při kojení?

Strava při kojení

Kojení je pro miminko to nejlepší, co mu maminka může dát. Je potřeba však také zmínit, že je zároveň pro organismus maminky velmi energeticky náročné. Z tohoto důvodu je třeba zhodnotit jak je strava při kojení složena.

Strava při kojení

Průměrný denní kalorický příjem by měl být během kojení vyšší o 700 kilokalorií denně oproti běžnému příjmu. I při takto zvýšeném přísunu energie kojící maminka ztrácí na váze zpočátku průměrně 0,5 kg/týden. V období kojení není vhodné držet dietu za účelem snížení tělesné hmotnosti. Je mylné se domnívat, že mateřské mléko se v dostatečném množství a v potřebné kvalitě vytvoří z rezervních tukových zásob, které se vytvořily během těhotenství. Tvorba mateřského mléka je z větší míry závislá na množství a kvalitě matčiny stravy. Důležitý vliv má také frekvence kojení a množství dítětem vypitého mateřského mléka. Proto, chcete-li mít dostatek optimálně složeného mateřského mléka, byste měla jíst pestrou, vyváženou stravu a zvýšit denní kalorický příjem oproti období, kdy jste nekojila.

Tuky

Hlavním zdrojem energie jsou tuky, které jsou mimo jiné významné pro vstřebávání řady vitaminů. Velmi důležité je, aby strava kojící ženy obsahovala dostatek LCP mastných kyselin (např. DHA). Proto by měla její výživa zahrnovat 2–3× týdně ryby a kvalitní rostlinné oleje (např. olivový, slunečnicový, kukuřičný).

Bílkoviny

Příjem bílkovin by se měl během kojení zvýšit o 12–15 g/den. Bílkoviny získáte z nízkotučných mléčných výrobků. Dobře stravitelné jsou zakysané mléčné výrobky. Vhodnými zdroji bílkoviny jsou rovněž libové maso, vejce a luštěniny.

Sacharidy

Neméně důležitým zdrojem energie jsou i sacharidy. Dávejte přednost prokazatelně celozrnným výrobkům, nezapomeňte na rýži a brambory. Denně také snězte 3 – 5 porcí čerstvého ovoce a zeleniny. Vybírejte raději ty druhy, které historicky rostou v naší zeměpisné oblasti.

Vitamíny

Při kojení je třeba dbát i na dostatečný příjem vitaminů a minerálů, především vápníku, hořčíku, železa, jódu a vitamínu C. V současné době jsou na trhu již k dispozici doplňky stravy, které plně respektují výživové požadavky kojících maminek. Jejich zařazení do jídelníčku Vám může, vedle pestré stravy, pomoci s přísunem důležitých živin.

Pitný režim 

Voda je vynikající, je ale pravda, že tekutiny můžete doplnit i jinými nápoji. Nepijte slazené a ochucované nápoje. Představují kalorickou zátěž, ale do správné výživy je zařadit nelze. Sycené vody s „bublinkami“ se odedávna považují za příčinu plynatosti kojenců – nevěřte tomu, ale snažte se pít jiné, zdravější nápoje. Zvykněte si pít před kojením nebo krmením dítěte a také v jeho průběhu. Co vydáte, to si doplňte. Pravidelné vypití sklenice teplého nápoje před kojením pomáhá uvolnění mléka.

Další tekutiny

Můžete pít ovocné šťávy, lépe ředěné, ale pijte je čerstvé, ihned po vymačkání, aby se z nich neztrácely vitamíny. Také 100% džusy je lépe pít ředěné vodou. Některé minerálky obsahují velké množství magnézia, jiné jód nebo fluor. Informujte se, zda by nebyly právě pro vás vhodné jako doplňky minerálů. Vyzkoušejte koktejly. Vhodné jsou i zeleninové šťávy. Nepřemáhejte se a nepijte velké množství kravského mléka jen proto, že kojíte. Pokud jste neměla ráda mléko před těhotenstvím, nebo jste je dokonce nesnášela, živiny, minerály a vitamíny, které mléko nepochybně obsahuje, můžete nahradit jiným způsobem.

Doplňte si železné zásoby

Únavu v období kojení často přičítáme náročné změně životního stylu či nedostatku spánku. Příčinou ale může být nedostatek železa. V období spojeném s narozením miminka se totiž výrazně zvyšují nároky našeho organismu na množství tohoto, pro naše tělo nepostradatelného, stopového prvku, který má mimo jiné vliv na krvetvorbu. Přispívá k tvorbě červených krvinek, a tím se podílí na přenosu kyslíku v těle.

Podceňované železo

„Řada žen vstupuje do těhotenství, tedy období kdy potřeba železa stoupá na dvojnásobek, jen s minimálními zásobami tohoto stopového prvku. Organismus pak nároky na něj nestačí pokrýt, a tak až 60% žen trpí v těhotenství tzv. anémií, tedy chudokrevností,“ říká gynekolog MUDr. Mário Bumbera. Nedostatek železa se dále prohlubuje velkou krevní ztrátou při porodu a dále v období kojení, kdy žena potřebuje přibližně 20 mg železa denně. Jedním z projevů nedostatku tohoto stopového prvku je již zmíněná únava. Mezi další patří například pobledlá kůže a lámavé vlasy.

Sdílejte
Načítám

Přihlášení

Na našich webových stránkách HappyBaby.cz používáme soubory cookie, abychom vám poskytli, co nejvíce pohodlí při jejich prohlížení. Kliknutím na „Souhlasím s použitím všech cookies“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie. Můžete také pomocí nastavení poskytnout kontrolovaný souhlas nebo zamítnout použití cookies kromě nezbytných.

Povolit všechny cookies Nastavit cookies

Níže najdete kategorie cookies používané na našich webových stránkách, které můžete povolit nebo zakázat. Funkční cookies není možné zakázat, protože jsou pro bezproblémové procházení webu nezbytné. Vaše nastavení cookies je v budoucnu možné měnit pomocí odkazu v patičce webu.

Zavřít

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě

Milá , ve vašem profilu nemáte zaškrtnutý souhlas a tak se nemůžete účastnit žádných našich testování a soutěží. Změnit to můžete ZDE.