Kyselina listová – B9

kyselina listová

Kyselina listová je velmi důležitým vitamínem, a to nejen v těhotenství, ale už dávno před početím. V těhotenství je potřebná hlavně jako prevence závažných vad u miminka.

Kyselina listová

Jedná se o vitamín z komplexu B vitamínů, který je rozpustný ve vodě. Označuje se jako vitamín B9, folin či folacin. Kyselina listová je nevyhnutelná při krvetvorbě, syntéze nukleových kyselin (řídí syntézu bílkovin), ale největší význam má pro normální vývoj a růst plodu v děloze.

Kyselina listová a těhotenství

Pokud se chystáte otěhotnět, určitě začněte brát kyselinu listovou okamžitě, než se začnete snažit. Ideální však alespoň 3 měsíce před otěhotněním. Samozřejmě, pokud to nestihnete, začněte ji brát v den, kdy zjistíte, že jste těhotná. Mícha a mozek dítěte se vyvíjí v prvních týdnech, a zvláště v tomto období je příjem kyseliny listové velmi důležitý.

Kyselina listová je důležitým faktorem při dělení buněk, díky tomu napomáhá růstu plodu a jednotlivých tkání, zvláště tkání nervových. Podávání tohoto vitamínu během těhotenství snižuje výskyt vrozených vad například nervového systému.

Otázkou zůstává, jak to ve skutečnosti je, ale podle časopisu Lancet a studie, která v něm byla zveřejněna, podávání kyseliny listové může stát za nižším počtem postižených dětí i proto, že folacin může vyvolat včasný potrat takto výrazně postižených dětí.

Zdroje kyseliny listové

Kyselina listová je obsažena převážně v listové zelenině, jako jsou různé druhy salátů, čínské zelí a pod. Avšak cenným zdrojem jsou i kvasnice, celozrnné obiloviny (chléb, musli a klíčky z obilného zrna), maso a játra (ta se však nedoporučuje v těhotenství, kvůli možné vysoké toxicitě a velkému obsahu vit. A), mléko a sýry (hlavně sýry plísňové) , také se přímo v těhotenství nedoporučují kvůli listerióze), ovoce (mango, banány, třešně, avokádo, jahody maliny a jiné), zelenina (květák, zelí, brokolice, špenát, okurky, rajčata a jiné), ale také i vejce a luštěniny.

Vstřebatelnost a doporučená denní dávka

Problém je, že vařením se zničí až 95% této kyseliny. Proto je ideální konzumovat co nejvíce čerstvé zeleniny a ovoce. Také se doporučuje doplňovat vitamín prostřednictvím vitamínových doplňků. Zde se zmiňuje vstřebatelnost až 100% oproti vstřebatelnosti. z listové zeleniny, kde se zmiňuje 50%.Doporučená denní dávka pro dospělé je 400 μg. Avšak pro těhotné maminky je důležité dávku navýšit, a to na 600 až 800 μg jako prevence před kongenitálními malformacemi – hlavně rozštěpu neurální trubice.

Co ještě může způsobit její nedostatek?

megaloblastickou anémii – červené krvinky jsou zvětšené, zdeformované, jejich schopnost přenášet kyslík je omezená

• mohou se objevit poruchy růstu a neplodnost

• při nedostatku hrozí odtržení placenty a tím i zvýšené riziko potratu

Chcete se dozvědět více, nebo se podělit o Vaše zkušenostmi s jinými maminkami? Připojte se do naší uzavřené skupinky maminek na Facebooku nebo nás sledujte na našem Instagramu.

 

Sdílejte

Přihlášení

Na našich webových stránkách HappyBaby.cz používáme soubory cookie, abychom vám poskytli, co nejvíce pohodlí při jejich prohlížení. Kliknutím na „Souhlasím s použitím všech cookies“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie. Můžete také pomocí nastavení poskytnout kontrolovaný souhlas nebo zamítnout použití cookies kromě nezbytných.

Povolit všechny cookies Nastavit cookies

Níže najdete kategorie cookies používané na našich webových stránkách, které můžete povolit nebo zakázat. Funkční cookies není možné zakázat, protože jsou pro bezproblémové procházení webu nezbytné. Vaše nastavení cookies je v budoucnu možné měnit pomocí odkazu v patičce webu.

Zavřít

Ukládám změny Odesílám
Uloženo Hotovo
Došlo k chybě Došlo k chybě